• Anonym (Sambon)

Vad ska man prioritera att betala först, till kronofogden eller till inkasso?

Min sambo har skulder hos flera olika inkassoföretag och även en CSN-skuld som ligger hos kronofogden.

Han har nu jobb och snart får sin första löneutbetalning. Vi undrar lite hur vi ska lägga upp betalningen. Ska vi börja betala av till kronofogden eller ska vi betala av "ströskulder" hos olika inkassoföretag? Vilka har högst ränta? Kronofogden eller inkassoföretag?

Sedan undrar jag om jag kan ringa runt till olika inkassoföretag för att ta reda på min sambos skulder eller om han måste göra det själv?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-15 22:25
    Skulderna från inkasso har legat där sedan 2002 och inte hamnat hos fogden.

Det rör sig om ca 30 000kr hos olika inkassoföretag och ca 7000kr hos fogden.

• Svar på tråden Vad ska man prioritera att betala först, till kronofogden eller till inkasso?
  • Mama Africa

Kolla med kf och inkassobolagen vilka olika regler som finns. MEN jag tror att det är smartare att betala till kf först (för de gör ju utmätning om ingen betalning görs) men se då till att komma överens med inkasso vad ni ska betala när osv, så att inte de också går till kf.

• Anonym

inkasso först ! jag råkade få en räkning som gick till kronofogden, och förutom de där 50 kr/påminnelse så la de på 800 spänn. den räkning som redan gått till kronofogden kan ni ringa o säga att ni vill betala av typ 100 kr/månaden på.

• Anonym

har ni redan en skuld hos kronofogden är "skadan redan skedd", dvs ni får ju en betalningsanmärkning vare sig ni betalar den nu eller om ett halvår. däremot vill ni väl inte få fler betalningsanmärkningar ? därför inkasso först.

• Anonym (Sambon)

Mama Africa skrev 2009-07-15 22:07:52 följande:

Kolla med kf och inkassobolagen vilka olika regler som finns. MEN jag tror att det är smartare att betala till kf först (för de gör ju utmätning om ingen betalning görs) men se då till att komma överens med inkasso vad ni ska betala när osv, så att inte de också går till kf.
    Ja för det man blir rädd för är ju om inkasso ser att han betalat till kronofogden och skickar vidare ärendet till dem..

Om de gör utmätning finns ändå inget av värde att hämta hos oss.
  • Nitara

Anonym (Sambon) skrev 2009-07-15 22:04:07 följande:

Min sambo har skulder hos flera olika inkassoföretag och även en CSN-skuld som ligger hos kronofogden.Han har nu jobb och snart får sin första löneutbetalning. Vi undrar lite hur vi ska lägga upp betalningen. Ska vi börja betala av till kronofogden eller ska vi betala av "ströskulder" hos olika inkassoföretag? Vilka har högst ränta? Kronofogden eller inkassoföretag?Sedan undrar jag om jag kan ringa runt till olika inkassoföretag för att ta reda på min sambos skulder eller om han måste göra det själv?
    Jag rekomenderar att betala inkasso innan de kommer till Kronofogden. De som finn hos kronofogden kan han/ni göra upp en avbetalningsplan tillsammans med dom. (lika så inkasso) Men som du säkert vet så är inkasso ett företag som köpt en skuld för att ta ut en sky hög ränta så att dom kan känna "go pengar".
    Ring redan emån!!! Du kan testa att ringa. Men jag tror att de är han som måste göra det. Förhandla er till en avbetalningsplan med dom. Det går med lite skin på näsan !
    Lycka till!
  • Anonym

Anonym (Sambon) skrev 2009-07-15 22:12:09 följande:

Mama Africa skrev 2009-07-15 22:07:52 följande:
    Ja för det man blir rädd för är ju om inkasso ser att han betalat till kronofogden och skickar vidare ärendet till dem..Om de gör utmätning finns ändå inget av värde att hämta hos oss.
    De gör dom om ni inte betalar till dom ändå. Inkasso prio ett!!
  • Waldo

Kronofogden först.

Han har nu fått sin första löneutbetalning. Men om har har aktiva skulder gör KFM regelbundet kontroll om inkomst. Det är då stor risk att han kommer att få en löneutmätning.
    Det är onödigt att vara med om det, kan man betala innan så är det bättre.

Undertiden gör ni en avbetalning på inkassoskulderna på minsta möjliga summa. Detta hindrar inkassoföretagen från att skicka in ärendena till KFM. När skulden hos KFM sedan är färdigbetald ökar ni avbetalningssumman till inkassobolagen

• Anonym (Sambon)
    Anonym skrev 2009-07-15 22:10:34 följande:
    har ni redan en skuld hos kronofogden är "skadan redan skedd", dvs ni får ju en betalningsanmärkning vare sig ni betalar den nu eller om ett halvår. däremot vill ni väl inte få fler betalningsanmärkningar ? därför inkasso först.
    Jo det är sant, men jag tänker på räntan också.. det sägs att det är högre ränta hos fogden.
  • Anonym

finns de mycke på inkasso.. om inte bet då dit först... kf ligger där de ligger och till slut kommer de göra en löneutmätning och dra ändå... bet ni kf först så ökar kostnaderna på inkasso som inom sinom tid ändå hamnar hos kf.. vilket medföljer extra kostnader + att "pricken" förlängs varje gång inkasso skickar in till kf.
    startar kf en löneutm. så kommer ni inte ha råd att bet. el avbetala till inkasso heller då ni kommer leva på existensminimum.
    Bara ett förslag..

Lycka till.

Svar på tråden Vad ska man prioritera att betala först, till kronofogden eller till inkasso?