Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Fredrika1

Min katt bits...

Hur ska man fa en ung katthona (3 man) att sluta bitas?? Jag vill inte att hon ska gora det aven om det ar under lek...

• Svar på tråden Min katt bits...
  • siamesen

Blir nog svart.

Tanderna kliar nog en del skulle jag tippa.

Gar ju bort efter ett tag. Sorry...jag var nog inte till mycket hjalp dar

• giz
    bit tbx..........
    nä seriöst det är en kattunge, det kliar i hennes tänder..... det är som hundvalpar det blir bättre.
  • 201201232

Visa att det inte är ok att bita dig. Ge henne annat att tugga på.

• lilla mej

jag tror det ar en naturlig del i deras lek , om du tittar pa kattungar som leker sa gor dom ju det. Nu har hon ju bra dig, min kisse bits aldrig om vi inte busar, fast hon vet att inte bita hart, daremot klorna kan jag fa mig en reva har och dar, men far nog skylla mig sjalv for jag busar ju med henne.

• Tjohalia

min katt bits när jag busar med henne och hon är över ett år, har aldrig mött en katt som man kan "lära" av detta beteende, det är fullt naturligt för dom. Dessutom är hon ju så ung än så hon är nog väldigt lekfull + att det säkert kliar i tänderna som andra skrivit.

Jag läste i en bok om katter om anledningen till att man ej ska ta dem före 12 veckors ålder och det är för att det bara är deras mamma som kan uppfostra dem. En hundvalp går bra att ta tidigare för den får en ny flockledare i matte och husse men så är det inte för katten. och med det menade dom att det går inte lära katten mycket, är det något den vill så visst, då kan den göra det.
    Vi har tex försökt lära våran katt att inte vara på bordet och diskbänken och det är hon inte heller, så länge vi är i rummet...
    Katten är ett självständigt djur som inte r lätt att påverka och att få den att sluta bitas är nog nästan omöjligt, då får man undvika att leka med den med händerna istället och ge den något annat att leka med.

• Arga Klara

Min första katt brukade bitas och slåss nästan varje dag, ända tills vi skaffade en kattkompis till honom. Sen den dagen har han inte bitit en människa, bara varit hur harmonisk som helst. Han ville han nån att leka med helt enkelt (jag var nog för tråkig).

• Fredrika1

Vad gulliga ni e som svarar!!

Hon kanske e understimulerad?? Det ar ju en innekatt och jag forsoker att aktivera henne sa mkt som mojligt, men hon vill halla igang hela tiden..
    Det ar en sak som jag har extra svart for och det ar att hon hoppar pa o kloser fotterna nar man gar... Hur 'uppfostrar' man en katt egentligen?? Jag vet ju att katter ar valdigt egensinniga av sig.. minst sagt...

Vi har alltid haft katter hemma da mina foraldrar bor ute pa landet och de har lixom blivit fostrade av var hund och den andra katten sa det har lixom gatt 'automatiskt'...

Svar på tråden Min katt bits...