• Anonym (MAJSET)

Varför kommer majsen ut hela? På mig som vuxen?!!

Detta är ingen tillfällig grej utan något som händer VARJE gång jag äter majs. Visst att det händer på barnen att de kommer ut hela, men jag börjar fundera på om det är något fel på min matsmältning när de alltid kommer ut hela dagen efter

• Svar på tråden Varför kommer majsen ut hela? På mig som vuxen?!!
  • Anonym

De kommer ut hela från mig med

• NoMatter

Därför att majs är så hårdsmält så magen inte klarar av att bryta ner det.

Det största modet är tålamodet!
  • Anonym (MAJSET)

Alltså ni anar inte hur skönt det är att höra att ni med bajsar hela majs. Ibland har jag känt mig gråtfärdig inne på holken Tack tack!!

• väntar4an 2010

hårdsmält och vi tuggar dem inte till mos innan vi sväljer utan många åker ner hela

• NoMatter
    väntar4an 2010 skrev 2009-07-15 23:16:38 följande:
    hårdsmält och vi tuggar dem inte till mos innan vi sväljer utan många åker ner hela
    Sant och det är egentligen bara skalet som är hårdsmält inte innehållet.
  • Mandarina

Hårdsmält - innebär det att magen kan bli trögare av det o att man får svårare att gå på toa??

Vad är mera hårtsmält mat? Ochvd är isåfall lättsmält mat??

• NoMatter
    Gulletroll skrev 2009-07-15 23:19:19 följande:
    Hårdsmält - innebär det att magen kan bli trögare av det o att man får svårare att gå på toa?? Vad är mera hårtsmält mat? Ochvd är isåfall lättsmält mat??
    Nej, jag har inte märkt att man skulle bli trögare i magen av det, däremot så klarar inte tarmarna av att ta hand om den maten på samma sätt som dom tar hans om annan mat. Tarmarna skulle behöva vara längre för att hinna ta om hand den sortens mat.

Lättsmält mat är t.ex ris, kokt kött och vit fisk.
  • Anonym (k)

Men alltså, tuggar ni inte maten innan ni sväljer? Klart att nån enstaka majskorn kan gå igenom helt, men de allra flesta tuggar jag ju sönder!!!
    Man ska tugga maten MÅNGA gånger, inte bara stoppa in och svälja!

• Anonym (Majsan 2)

Underbar tråd .

Jag majsar oxå.

Svar på tråden Varför kommer majsen ut hela? På mig som vuxen?!!