• dragonesse

Stryka klänning?

Hej!

Jag köpte en klänning när jag var i Thailand som jag tänkte ha på mig på ett bröllop nästa vecka. Upptäckte dock att den har blivit skrynklig. Min fundering är nu om jag vågar stryka den? Jag kan absolut ingenting om kläder och senaste gången jag använde ett strykgärn var för... hmm... 10 år sen kanske?! Därför ställer jag frågan till er! Klänningen är i ett "silkigt" tyg à la aftonklänning, men jag vet inte vad det är för material. Förstår att frågan kanske är omöjlig att svara på, men vill ändå slänga ut den här i förhoppning om svar!

• Svar på tråden Stryka klänning?
  • tantgrön

Går säkert bra att stryka den, svårt att svara på när man inte sett tyget.. men vänd den ut och in och stryk med låg värme.. om det inte är något tryckt på den tror jag att det går jätte bra att stryka den lycka till

• Niinaaa

finns det ngen tvättlapp då?

• Heavenlyfaith

Eftersom man inte vet vad det är för tyg...
    Vänd ut o in på den o lägg på en kökshanduk innan du stryker. Tar för givet att det inte finns något tvättråd i den

• linjes

stryk med en handduk emellan,antar att det inte är vanlig bomullstyg?

• linjes
    linjes skrev 2009-07-16 07:55:00 följande:
    stryk med en handduk emellan,antar att det inte är vanlig bomullstyg?
    Ja det stod att det inte var bomull som sagt använd en handduk
  • dragonesse

Förlåt, glömde skriva att den är skräddarsydd efter mina mått så det finns inget tvättråd i den. Glömde såklart att fråga...

• TheSteamery

Jag skulle använda en Steamer. Skonsamt mot alla material. Om det är en sidenklänning se till att ha en riktigt bra som inte spottar vatten. 

Vi är stolta över vår Steamer på www.thesteamery.se, men du kan även hitta andra Steamers från bland annat Jiffy av god kvalitet.

• SVejsan

www.thesteamery.se/products/our-steamer-x-3

Är det ni som CE-märkt er produkt eller är det er underleverantör?
    Intressant ur godkännandesynpunkt är att den är till för 220V när man i EU harmoniserat spänningen till 230V... Och de europeiska produktsäkerhetsstandarderna för bruksföremål är för denna spänning...

Är det någon Testorganisation som har testat utrustningen? CE är ju enbart Tillverkaren eller Importören till EU som intygar att de uppfyller säkerhetskraven (som en självdeklaration).

Skulle jag köpa en utrustning som håller på med höga temperaturer el och vatten vilja att den har provats av något av de större testhusen typ VDE eller att den är S-märkt (av Intertek).

Svar på tråden Stryka klänning?