• Linnpinn

Underbara frågvisa barn - här kan vi dela med oss av barnens roliga/fyndiga/smarta frågor

Ni har säkert, precis som vi, väldigt frågvisa barn hemma. I den här tråden tänkte jag att vi kunde dela med oss av dessa unerbara frågor som inte alltid är så lätta för oss föräldrar att svara på.

Jag börjar med ett exempel från vår 3-åriga son...

Vi satt och tittade på foton från tiden innan sonen fanns. Vi pratade lite om att här bodde vi innan vi fick dig. Sonen frågar då: -Men var bodde jag? När jag försöker förklara att han inte fanns köper han inte det utan undrar vem som passade honom då när han inte bodde hos oss?

Sen undrar han ständigt hur man gör alla produkter man kan köpa i mataffärer och jag försöker svara så gott det går. Men ibland blir det ett enkelt svar som att -Den gör man på leksaksfabriken, och hoppas att han köper det

• Svar på tråden Underbara frågvisa barn - här kan vi dela med oss av barnens roliga/fyndiga/smarta frågor
  • Maggiepuh

Min son lyckades slita ut sina favoritskor så det var hål vid hälen rakt gemon sulan. När han pappa (min man) kom hem från jobbet tog han skon till pappa och frågade:
    -Pappa, kan du laga min sko?
    Jag hade sagt till honom att det inte gick att laga den redan när vi upptäckte hålet.

Sedan har han även gått till sin pappa och frågat:
    -Pappa, kan du göra en bebis till mig?
    Vi kämpar på att få ett syskon till honom.

• Makaroner

Min son 4,5 år har funderat mycket på det här med barn, mamma, pappa, farmor, morfar osv.

"När jag blir stor är du min mamma då?"
    "Ja, detklart jag är."
    "Hmmm... när jag får barn.... då får du vara mamma till dem också."
    "Nä, jag är ju deras farmor, du får hitta en annan mamma till dina barn."
    " *DJUUUUUP SUCK* Jammen.... VAR hittar man en mamma då?!"
    "Det kommer du att göra, oroa dig inte."
    " *HMMMMMMM tänker och tänker* EMELY, HON är bra på att hitta saker. Jag ska fråga om hon vill hjälpa mig och hitta en mamma!"

Emely är hans bästis hos dagmamma {#lang_emotions_laughing}

*RUN Forrest! RUN!*
  • HEH

Jag skulle på en begravning, min son var då något under 4 år.
    Lämnade honom, ville att han istället skulle leka hos en kompis istället för att följa på begravning.
    Han frågade vad det var, en begravning. Jag försökte förklara enkelt o pedagogiskt vad det var o innebär.
    Minns inte exakt vad jag sa.

Men berättade att tanten var gammal, att hon somnade in typ o har det skönt nu uppe i himlen o kan kolla på oss vad vi gör här nere. mm mm
    Efter en stund säger han: Ja, ja men d[ 'r det ju bra om det b;rjar bl[sa snart, d[ bl[ser ju tanten ner igen....

Blev knas mod bokst'verna...hoppas ni ser ialla fall vad som menas

• mamma2kids

sonen på 5år frågade vart hudbiten trillar om man får ett skrap sår/asfalltsår

• Gräddis
    mamma2kids skrev 2009-07-30 21:06:15 följande:
    sonen på 5år frågade vart hudbiten trillar om man får ett skrap sår/asfalltsår
    men det ar ju en klok fraga ju Nagonstans maste ju hudbiten ta vagen, antagligen i asfalten.
  • Ragnar

Var tar balansen vägen när man tappar den?
    Erkänner att det tog ett tag innan jag fattade vad det handlade om.

Hur gammal var jag när du svalde mig?
    Även där fick jag tänka till ett tag. Det hela handlade om att han varit i mammas mage precis som bebisen är nu och han funderade på hur han kommit in.

• frelfen

Min idag 16 åriga son tillsammans med min 15 åriga tös. När detta utspelade sig vid frukost bordet var dom 8 o 9. JAg sprang direkt till hans Första bok och skrev in alltsammans
    Son: Vet du när jesus föddes?
    Dotter: Tänkande en lång stund:::På julafton:
    Son: ja
    Son: Vet du när jesus dog?
    Dotter: Tänkande en lång stund::: På påsk!
    Son: Ja.................han blev inte gammal han!!!

• miaan

två barn i 4-5 årsåldern diskuterar

Lillebror -Varför heter det Jätteborg (Göteborg), är det för att det bor så många jättar där?

Storebror - Nej fattar du väl, det är ju för att det är jättestort.

• Ulli

Tycho 5 år :- Mamma har kan man se så mycket med så små ögon Klok son man har eller hur.

• Ulli

Min lille Mill (Milton) var hos dagmamman och hon sa - Imorgon är det skärtorsdag.

Milton såg helt förskräckt ut och svarade - ooooooooooo måste jag skärpa mig hela da´n?

• FIA1

Min flicka på 3 1/2 år frågade nu i sommras när vi stog och plockade krusbär vad krusbär var gjorda av, om det var så att krusbär var gjorda av grus för det lät väldigt lika.

Svar på tråden Underbara frågvisa barn - här kan vi dela med oss av barnens roliga/fyndiga/smarta frågor