• Superior

Rosslande andning

Min son som är 6 månader rosslar när han andas och har gjort så sen han föddes.
    Det är inte hela tiden utan det kommer då och då.
    Har frågat på bvc och detta är inget farligt utan försvinner efter ett tag, men jag får väldigt ofta frågor och kommentarer av folk som undrar om han är förkyld vilket är lite irriterande i längden...

Fler som har eller har haft barn som andas på detta sättet?
    När slutade dom andas så och andades "vanligt"?

• Svar på tråden Rosslande andning
  • dutten

Jag har en rosslande son jag oxå han är snart 10 månader har frågat både Vc-läkare bvc och hans barnläkare om detta rosslande har fått som svar efter att de har lyssnat på honom:Så här lå¨ter bebbar när de är uppslpelta/upphetsade över nått det har att göra med att stämbanden vibbrera.

dutten

• MinSeth

Min kille är också en "rosslare" och har så varit sedan födseln. Enligt läkaren brukar detta försvinna vid 1-1,5 års åldern. Har hört att det beror på att vissa mjukdelar i halsen inte är helt utvecklade ännu...

• cornelias mamma

Min 8manaders bebbe rosslar ALLTID, da hon ar uppspelt!
    Vi skojade o kallade henne "noffnoff" iborjan. Men pa bvc (aven har i Holland) sager de att det ar helt normalt!
    Skot om din "rossling"!

• Superior

Ja våran bvc sköterska sa att det berodde att brosket i halsen inte var riktigt färdig utvecklat ännu.
    Men hon kunde inte riktigt ge ngt svar på när det skulle försvinna då det var väldigt olika(som det är med det mesta) men är som sagt nyfiken hur det är med era barn.

• Alvi

Jäpp, här är en till rosslare! Eller, inte HÄR, rosslaren ligger och sover, jag är rosslarens mamma...

Det beror på mjukt brosk i halsen och jag har hört att det försvinner inom ett år, men IDAG fick jag faktiskt höra att det kan ta TVÅ år...

• Pilla80

Min kompis son var en "rosslare" när han var bebis men det har han vuxit i från nu.

• Sussie1975

Här är en till! Min son har varit så sen han föddes och det är mkt vanligt enligt läkarna. Det är brosk-ringen som sitter runt struphuvudet som flärpar och far när dom andas, den är alltså lite mjukare och det brukar i regel växa bort vid ett år.

• mamsingenX4

Jag har oxå en rosslare! Han rosslar mest på nätterna.... suck! för det är ganska högljutt så vi inte kan sova Verkar som om det sku va slem som far upp och ned i bröstet... de små kan ju inte harkla/hosta bort det som vi vuxna.

• Braxton

Jag had en rosslare... Han är 11 månader och har andats bra i en månad

• Pallas

Jaha, så intressant! Elliot rosslar också, har inte funderat så mycket på det eftersom han inte verkar lida av det men det var intressant att höra att det det kan bero på fysiologin.

• nette75

Elliott rosslar också och har gjort det sen han föddes...(för brosket vid luftrören är fortfarande mjukt,det har nåt fint namn på latin som jag aldrig kan komma ihåg)

Men han besväras ganska mycket av det så han får flytande ventoline 3ggr/dag annars får han svårt att andas,särskilt på natten...

• nette75

Glömde skriva att när han hostar så låter det som om han har falsk krupp, jag får ofta kommentarer om det eller så frågar folk om han är sjuk...

• annamaria2

Min dotter har rosslat sedan hon föddes. På bvc säger de att hon har trånga luftvägar och att vi ska ge henne näsdroppar före måltid för att underlätta andningen.

• Sussie1975

När min som 3,5 månader sover så låter det knappt, men när han är uppspelt så låter det en hel del...... pga. av mjuk broskring runt struphuvudet. Tur är att det växer bort!

• arne

Min dotter kan också rossla speciellt när hon då blir uppspelt. Har inte tänkt så mycket på det, men vet att min man undrat. Jag har tänkt på att det bara är att de är trånga i sina luftvägar när de är så små. Men inte trodde jag att det kunde bero på det ni säger.

• MiniPyret

Min son var jätterosslig de första månaderna och vi var och undersökte de flera gånger, men de har med brosket att göra som inte är färdigutvecklat.
    Nu sen ett tag rosslar han inte alls ofta längre!

• godisen

Milton har varit snuvig och täppt i näsan från och till i flera veckor nu.. Nu har han även börjat rossla emellanåt. Han bökar mycket när han han sover också och vrider på huvudet liksom kör näsan i kudden. Tror ni det är samma sak eller olika typer av rossel?

• Texasmom

min son rosslar oxå jättemycket, speciellt efter att han har ätit. Någon annan som har likadant? Har ni märkt om de andas snabbt? min son kan ligga på 80 andetag i minuten när han är vaken.

Svar på tråden Rosslande andning