• Tequeida86

Karies hos små barn.

är orlig för att min tjej på 2,9 år ska få hål i tänderna,upplever att hennes tänder har blivigt lite missfärgade,vi borstar och försöker komma åt men hon skriker och ålar sig och gråter...svårt att komma åt så noga man skulle vilja.
    har ni nå bra tips och tricks för att göra det roligare?
    vill ju verkligen inte att hon ska få hål i tänderna.
    nån som har erfarenheter av karies hon små barn?

• Svar på tråden Karies hos små barn.
  • nexie

Hej! Ingen erfarenhet av karies men min 3årings tänder är också lite missfärgade och tandläkaren sa att det kan bero på att man har mycket flour i dricksvattnet om man har egen brunn tex.

• allfrida

Har barn som älskar tandborstning som tur är men vi har eltandborste. Vet inte om det gör det extra roligt *S* Det finns ju roliga borsthuvuden att köpa till. min 5 åring hade tandsten(eller stentand som hon säger) och det tog de bort på undersökningen sist. Endå borstar vi noga varje dag men det kommer endå. Testa med eltandborste och låt dem välja tandkräm kanske det blir roligare?!

• Flätad

Vår 3-åring har tyvärr fått ett hål i en tang Vi har varit mycket noga med hennes tänder. Hennes tänder är också lite missfärgade (vissa mer än andra, framförallt kondtänderna) och tandläkaren berättade att hon hade, "ved det nu hette", minns inte namnet på det tyvärr men det var något syndrom som gör att emaljen är betydligt svagare och mer porös än normalt och då får man karies även om man är noga med munhygienen tyvärr. Dock är det extra viktigt såklart med god munhygien. Hon får flourtabletter varje dag och har vi tur så slipper hon detta när hennes permanenta tänder kommer. Behöver inte alls vara så för er tjej! De blir kallade till tandläkaren i 3-årsåldern. Lycka till!  Föresten flourtabletter ska man bara ge små barn vid ordination, bara så jag inte gav någon någon idé nu

• lindalake

min son vill borsta själv men man får försöka förklara att mamma eller pappa måste hjälpa till men du kan vara med och hålla i tandborsten och så får du borsta själv sen. eller att hon borstar själv först och sen ni.
    inte roligt när man måste tvinga dem och det känns ju inte heller bra då det är meningen att man ska lägga grunden för en god munhygien vilket är att de ska lära sig att man borstar tänderna morgon och kväll. men iom att hon är så "gammal" så kan nog en eltandborste göra det hela roligare.
    barnet kan få borsta dina tänder med din tandborste.
    just det, på morgonen kan hon borsta tänderna själv för då räcker det att hon får in fluor i munnen (iaf bättre än inte alls)

• Fåret Shaun

Vi har att på morgonen borstar barnen tänderna själva och på kvällen ska en vuxen borsta dem. Mina barn är med och väljer sina egna tandborstar i affären och sin egen tandkräm. Brukar fungera smidigt

Vem leker smatterband idag då?
  • Ofir1

Vet du att det är karies? Vår 20 månaders tjej har missfärgade tänder. Först var vi rädda att det var karies men tyckte att det var konstigt eftersom vi alltid skött kost och tänder exemplariskt (pappan är tandhygienist). Men det verkar bara vara vanliga missfärgning. Vad hon fått det av vet vi inte, men det kan tex. bero på mediciner.

Flätad skrev 2009-07-17 20:58:31 följande:
    Hennes tänder är också lite missfärgade (vissa mer än andra, framförallt kondtänderna) och tandläkaren berättade att hon hade, "ved det nu hette", minns inte namnet på det tyvärr men det var något syndrom som gör att emaljen är betydligt svagare och mer porös än normalt och då får man karies även om man är noga med munhygienen tyvärr.
    Mineraliseringsstörningar?
  • Tequeida86

vet inte om hon har nå karies,men missfärgningarna sitter främst på framtänderna...
    vi har köpt en eltandborste och det har gått lite bättre o borsta nu...
    läste i en bok om barn att barn inte skall skölja munnen efter borstning,det har vi alltid gjort...hur gör ni?

Mamma till världens finaste Ylva-li
Svar på tråden Karies hos små barn.