• Anonym (mår dåligt)

Svärmorsproblem

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara detta problem. Men det är ett enormt stort problem som tar upp en stor del av mig tid och jag mår mycket dåligt över detta.

Jag och min sambo har precis fått en son och allt har gått bra. Men jag har stora problem med hans mamma som så fort vi ses (vilket ska vara väldigt ofta) är helt hysteriskt intresserad av vår son. Hon ser inget annat eller någon annan. Hon vill hålla hela tiden får hon det inte så tjatar hon sig till det. Hon pratar om att när han är stor nog att gå på dagis så vill hon hämta honom en gång i veckan, hon äsger att hon längtar sååå tills hon får vara ensam med honom!!!

I mitt myblivna mammahjärta så gör det ont, jag känner mig nästan hotad. Han är bara två månader gammal och hon börjar såhär nu. Hur ska det bli sen?Jag vill att hon ska ha en bra kontakt med honom men nu känner jag att jag aldrig vill lämna bort honom till henne och jag mår så dåligt över detta. Ibland tror jag att allt slutar i att jag kommer separera då min sambo inte riktigt kan se det Stora problem som detta blivit för mig.

Jag behöver hjälp med hur jag ska göra! Jag vill ta hand om vårt barn i lugn och ro det första året utan att ha detta gnagande hela tiden.

Så tacksam för svar!

• Svar på tråden Svärmorsproblem
  • Tommy parterapeuten

Hej

Det låter som om du har en svärmor som gillar barn. Det kan vara ett problem när man ska avgränsa sig på ett bra sätt speciellt om du är en person som vill väl. Du kan alltid berömma hennes omtanke om ert barn, att det är något du uppskattar. Samtidigt ska du med så mycket lugn du kan berätta vad du vill och hur du vill göra när det gäller ert barn. Om hon ex försöker tjata sig till olika saker så kan du bara hålla fast på din linje. Det kommer göra att du kan få en känsla av att du kontrollerar situationen och då kommer det inte kännas jobbigt när din svärmor har hand om honom. Det kan kännas ovant i början men med tiden kommer det gå bättre och din svärmor kommer lättare förstå vad du vill och inte vill.
    Tommy
Svar på tråden Svärmorsproblem