• Anonym (hjälp!!!)

Skjuta upp på mensen-HUR?!

Jag äter inte preventivmedel för vi försöker få ett plus.
    Vi har bokat in en resa och klumpigt nog glömde jag se efter om jag ska ha mens då och givetvis ska jag få det! Ja, om inte barnverkstan tar sig men mest troligt inte, vi har försökt i 9 månader.
    Jag har inte nå vidare lust att förstöra halva resan med ont och springa på toaletten och vara sur.
    Vi hade tänkt ha massa mys och en romantisk resa för att förbättra vår relation och det blir det ju inte om jag ska vara ett mensmonster!
    Vi kan inte avboka resan.
    Så, HUR skjuter jag upp på mensen utan att börja med p-piller???

• Svar på tråden Skjuta upp på mensen-HUR?!
  • Anonym

Har för mig att det finns nån "medicin" på apoteket som man kan äta för att förskjuta mensen..

• Eluana79

Jag fick pa recept for nagra ar sedan pa tabletter man skulle ta man fick inte skjuta upp den mer an 10 dagar. kommer tyvarr inte ihag vad den heter men ring och prata med din barnmorska. hon av nagon borde veta :) Lycka till pa semestern :)

• Anonym (hjälp!!!)

Det är det att jag har ingen barnmorska, jag har flyttat och har en ny vårdcentral.
    Måste jag gå först på gynkontroll eller något?

• Anonym (hjälp!!!)
    Etay skrev 2009-07-16 12:25:34 följande:
    Ring till vårdcentralen och fråga?
    Det har jag tänkt men vet inte vem jag ska prata med
  • KramKalas

jag har fått recept på sånna tabletter innan en resa för något år sendan. Jag behövde bara ringa till vårdcentralen så skrev en läkare ut recept som jag fick hämta gratis i receptionen. Se till att skaffa tabletterna i tid så dom ska börja ätas några dagar före mensen om jag minns rätt

• silhuett

Brukar inte vårdcentralen ha någon som svarar i telefon? Beskriv ditt problem för denne, och fråga vart du ska vända dig.

• Anonym (hjälp!!!)

Tack för svar! Ska ringa vårdcentralen och höra.

• YOUnMe

Ring till en gynmottagning om ni har det eller så vänder du dig till din VC och säger att du vill ha Primolut Nor 5mg utskrivet för att skjuta på mensen. Jag gjorde det i slutet av juni då jag va på en spanienresa...Fungerade perfekt.

www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp

Lycka till och ha det så trevligt på semstern!! :)

• Anonym (hjälp!!!)
    YOUnMe skrev 2009-07-16 13:50:16 följande:
    Ring till en gynmottagning om ni har det eller så vänder du dig till din VC och säger att du vill ha Primolut Nor 5mg utskrivet för att skjuta på mensen. Jag gjorde det i slutet av juni då jag va på en spanienresa...Fungerade perfekt.www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp till och ha det så trevligt på semstern!! :)
    Tack!
  • n0c87

Jag gick på vårdcentralen och fick Provera! Jag fick dessutom två paket...d.v.s. 20 tabletter...dock åt jag inte dem den gången för jag fick ändå ingen mens eftersom jag helt plötsligt fick PCO...Man kan ju börja äta dem samma dag som man märker att man får lite mens...

Det komiska är att sen jag fick PCO så äter jag Provera, samma dos, för att FÅ blödningar...så jag tog dom till det istället... Men jag har ätit något annat än just Provera också för att skjuta upp mensen för flera år sedan, då den var normal... Det finns flera olika, men de är lätt att ta och man känner sig ju inte konstig eller nått, och så blöder man efter någon dag sedan man slutat med kuren... Det är min erfarenhet i alla fall :)

Hoppas du hittar något bra att ta! :)

Svar på tråden Skjuta upp på mensen-HUR?!