Tandimplantat?
Är det någon som "fått" tandimplantat?
Fördelar?
Nackdelar?
Eller någon som stött på problem typ Inflammation?
Funderar på vilket som är bäst implantat eller brygga (om man bortser från priset)
Tack för erfarenheter.
Är det någon som "fått" tandimplantat?
Fördelar?
Nackdelar?
Eller någon som stött på problem typ Inflammation?
Funderar på vilket som är bäst implantat eller brygga (om man bortser från priset)
Tack för erfarenheter.
Skulle allt bra gärna höra av ngn som vet..
Är ju inte hetaste ämnet kanske..
Sänker mig till ngn som känner ngn som....
Sista försöket.
Ngn med erfarenhet?
fördelar är att det är snyggt, och att man får tänder.
nackdelar är att det inte ser helt naturligt ut. det brukar vara lättskätt, om man är noggrann.
ska du betala själv eler blir du beviljad? har du inga tänder? hur gammal är du?
Det är inte till mig.
Min mamma har tandlossning, och bad mig kolla upp lite om ngn hade erfarenheter.
Man har läst mycket om inflammationer efteråt och ville kolla upp hur andra upplevt det.
Hon undrar lite om det är så bra som tandläkarna förespråkar.
Det är ju ett stort ingrepp.
Jag har 2 st tänder som sitter med titanskruvar. Har ingen erfarenhet av brygga då jag bara var 18 när jag fick dem....hadde 2 tänder som saknade rötter inan som tandläkaren tyckte att jag skulle fixa innan jag fyllde 20.
Jag hade inga problem med infektion eller något sådant men det tar en tid innan det läker helt och hållet....men när det väl är läkt så har det varit suuuuper!
Lind1981: Förväntas de sitta i "för alltid" Hur lång tid ca tog det innan det läkte?
Puss: Aha. Så så länge man e noga med hygienen så klarar man kanske sig ifrån det..
En brygga sitter väl inte lika bra?
mina förväntas sitta i resten av livet om det inte inträffar något.....jag var ju som sagt 18 när det gjordes och det enda de sa då var att jag kanske skulle få byta ut om jag skulle skada mig eller att nån tand gick sönder men det är inte så jättetroligt.
Jag tror att det tog ca 1 mån för mitt att leka helt och hållet.
Först satte de ju i "fästerna" till tänderna i tandbenat så skulle det läka och sedan så när det vart läkt i ca 1 vecka så satte de i tänderna och då skulle det läka igen efter det.
Det låter ju bra. Ska tipsa mamman om att det verkar bra.
Tack för hjälpen.
Om din mamma har tandlossning, så måste hon lära sig att hålla rent ordentligt, annars funkar det inte alls bra, vare sig implantat eller en bro (en del säger "brygga").
Anledningen till att man får tandlossning är att man inte har lyckats hålla rent ordentligt i munnen och fått tandköttsfickor där bakterier kunnat "härja fritt".
Så om hon inte lär sig att hålla jätterent och fint är det bortkastade pengar att göra vare sig det ena eller det andra.
Bara en god förtjänst för tandläkare och tandtekniker!
Jag har också en tand som är implantat med titanskruv....hur bra som helst...inga infektioner eller så.... min pappa har två tänder på brygga och det är mer pill med det än med mitt...så har man råd så tycker jag att implantet är det bästa alternativet men som sagt, det kostar en del!
Håller med uska50, hon har helt rätt vad gäller munhygienen!
Risken är ju att man får "implantat lossning", då munhålebakterierna även kan angripa vävnaderna som håller fast titanskruvarna...
Det kostar mer med implantat oxå, så man får tänka sig för noga innan man betalar för något som kanske har dålig prognos...
Borsta noga!!
Jag har en framtand gjord... och jag upplevde processen som fruktansvärd! Visserligen hade jag dom mest osympatiska j**la tandläkarna i världshistorien så det gjorde ju inte saken lättare.
Är inte nöjd med varken färgnyans eller placering på min framtand, men nu finns det ju inget att göra åt det. Fick den subventionerad för 3 år sedan. Men nej. Jag skulle aldrig göra om det igen!! ALDRIG!
Tack för alla svar.
Ang infektioner så har jag förstått atthygienen är a och o för att inte få infektioner.
Pimpinellros: Oj vad tråkigt att höra. Placeringen går väl inte att göra ngt åt, men man kanske kan få en ny med annan färg?