Just formuleringen ?orubbat bo? hörde jag jurister varna för i ett radioprogram för ett år sedan eller nåt ? det är tydligen inte självklart vad som menas med det, och de menade därför att man skulle undvika den formuleringen och skriva exakt vad man menar istället ? men, som sagt, det vet ju juristen ni kommer att träffa!
Det här hittade jag via en enkel googlesökning; från en frågespalt i en tidning:
?Fråga: Vad gäller om att sitta kvar i orubbat bo när den ena av två gifta personer avlider? Skall något finnas skrivet? (2003-01-14)
För det fall makarna endast har gemensamma barn får den efterlevande maken behålla all kvarlåtenskap. Gemensamma barn får vänta med sitt arv tills båda föräldrarna är avlidna. Finns det däremot så kallade särkullsbarn erhåller de sitt arv när föräldern avlider. För att i det läget skydda efterlevande make/maka måste man skriva ett testamente där man talar om att bröstarvingarna (barnen) endast skall få ut sin laglott. Man kan även skriva att man önskar att barnen väntar även med laglotten tills båda är avlidna. Om barnen respekterar detta blir det så. Men barnen har alltid rätt att begära att få ut sin laglott. Hur ska ett skäligt underhåll räknas ut??
Här är en till, från DN:
?Fråga: Vår far har avlidit och efter dödsfallet fick jag och min bror reda på att vi har en halvbror. Hur blir det med arvet till honom? Jag tror att det heter särkullbarn. I testamentet står det att mamma ska sitta i orubbat bo. Hjälp oss att reda ut det här.
Svar: Jag förutsätter att inte någon av föräldrarna har enskild egendom.
Du och din broder är gemensamma barn till er avlidne pappa och er mamma som är i livet. Halvbrodern är son till er pappa och har en annan mamma än er mamma. Det innebär att halvbrodern är ett så kallat särkullbarn nu när er pappa har avlidit.
I ett av föräldrarna upprättat testamente har de förordnat att er mamma ska ärva allt, det som ofta kallas för "att sitta i orubbat bo".
Enligt lag har dock ett särkullbarn rätt att få ut sitt arv när den biologiska föräldern avlider. Men den biologiska föräldern har rätt att testamentera bort allt utom särkullbarnets rätt till laglott. Laglotten är lika med hälften av det lagliga arvet efter den biologiska föräldern. Er halvbroder har alltså rätt att utfå sin laglott om han begär det.
I samband med bouppteckningen efter er pappa ska halvbrodern/särkullbarnet kallas till bouppteckningsförrättningen. I samband med det kommer han att delges en fotokopia på testamentet med begäran om han godkänner detta helt och hållet och avstår från att klandra testamentet eller om han godkänner testamentet under förutsättning att han får ut sin laglott.
Om halvbrodern godkänner testamentet helt och hållet och avstår från att klandra testamentet kommer er mamma att "sitta i orubbat bo" och behålla all kvarlåtenskap.
Om halvbrodern godkänner testamentet under förutsättning att han får ut sin laglott är det bara för er mamma att acceptera detta. Halvbrodern har en ju en laglig rätt att få ut sin laglott. Laglotten är lika med en tredjedel av en fjärdedel av hela kvarlåtenskapen, det vill säga en tolftedel av hela kvarlåtenskapen, eftersom laglotten delas i tre lika delar mellan pappans tre barn. De gemensamma barnens laglott, det vill säga din och din broders laglott, ärvs med fri förfoganderätt av er mamma.?
Jag tror jag minns nu vad det var för problem med ?orubbat bo? ? det måste vara det att det bara kan tillämpas ifall särkullbarnet accepterar att inte få ut sin laglott genast när föräldern avlider ? och att skriva testamente på ett sätt som bara kan tillämpas om folk accepterar det blir ju lite märkligt.
Ja det blev långt men kanske hjälpte lite i alla fall!