• anniki81

Smärtsam vårta :-(

Hej!

En fråga, har inte haft vårtor sedan jag var barn och nu har jag fått nått på hälen med svarta prickar i som smärtar så oerhört. Jag minns inte att vårtor var så smärtsamma, är det så eller kan det vara något annat? När jag går på foten känns det som att hela hälen är inflamerad och öm. Och det är just där vid de svarta prickarna som det ömmar som mest. Någon som vet om det kan vara en vårta eller inte? Har försökt behandla med vårtmedel ca 3-4 dagar men ingen förbättring.

• Svar på tråden Smärtsam vårta :-(
  • Drakfisk

Det här kommer att låta knäppt, men det fungerar; använd vitlök!

Du gör såhär: tag 1 st vitlöksklyfta som du skär i en tunn skiva (den ska inte vara större än din vårta, VIKTIGT, annars kan huden runtomkring vårtan skadas).
    Tvätta fötterna så huden blir mjuk -- torka fötterna.
    Tejpa sedan fast vitlöksbiten rakt PÅ vårtan (använd t.ex målartejp, lätt att få loss)
    Gå och lägg dig, sov med "vitlökspaketet" och ta bort det på morgonen.

Upprepa proceduren i 2-3 dagar och vårtan självdör.

• anniki81

Det ska jag prova Har ju använt vitlök mot öronont och det har fungerat så jag tror på din metod oxå Skadar ju inte att prova, tur att man har semester så att man inte går och lucktar vitlök hela dagarna på jobbet! Tack för tipset!

• marre67
    anniki81 skrev 2009-07-16 20:17:46 följande:
    Hej!En fråga, har inte haft vårtor sedan jag var barn och nu har jag fått nått på hälen med svarta prickar i som smärtar så oerhört. Jag minns inte att vårtor var så smärtsamma, är det så eller kan det vara något annat? När jag går på foten känns det som att hela hälen är inflamerad och öm. Och det är just där vid de svarta prickarna som det ömmar som mest. Någon som vet om det kan vara en vårta eller inte? Har försökt behandla med vårtmedel ca 3-4 dagar men ingen förbättring.
    kan mkt väl vara en vårta för min son har vårtor 2 st på fötterna, och de har som små svarta prickar och gör ont. Det finns nåt slags vårt plåster på apoteket som vi kör med, men jag skall absolut testa vitlöken kanske funkar bättre?
  • Drakfisk

Ja, jag har själv testat vitlöken och det fungerar faktiskt!

Vårtmedel får man ju hålla på med i 100 år om man ska få bort fotvårtor, tacka vet jag vitlöken, instant effect på bara ett par dagar!

Dessutom är vitlök billigt, så om det inte skulle fungera gör det inte så mycket.

Men som sagt: var noga med att vitlöken inte hamnar på frisk hud, då kan den huden skadas.

Annat husmorstips (som jag faktiskt hört av en läkare): man tager ett stycke jesustejp (ni vet sån där silverfärgad ventilationstejp), klipper det till lagom storlek (typ 1 x 1 cm eller nåt) och så "kväver" man vårtan med det. Tejpen byter man väl varje kväll, men den sitter på under dagen. Har inte testat detta själv, men det lär fungera. (Prövas på egen risk).

• anniki81

Ska prova med vitlöken i första hand Nagellack minns jag att vi gjorde när jag var liten, men ,minns inte om det fungerade.

• en glad
    anniki81 skrev 2009-07-16 20:17:46 följande:
    Hej! En fråga, har inte haft vårtor sedan jag var barn och nu har jag fått nått på hälen med svarta prickar i som smärtar så oerhört. Jag minns inte att vårtor var så smärtsamma, är det så eller kan det vara något annat? När jag går på foten känns det som att hela hälen är inflamerad och öm. Och det är just där vid de svarta prickarna som det ömmar som mest. Någon som vet om det kan vara en vårta eller inte? Har försökt behandla med vårtmedel ca 3-4 dagar men ingen förbättring.
    det låter typiskt som en fotvårta. De kan göra fruktansvärt ont om de sitter på "fel" ställe (där man belastar) De svarta prickarna är vårtans "rötter" ... de kan vara svåra att bli av med även om de försvinner så småningom av sig själva ... men du är smittsam under tiden! Ett smärtsamt men effektivt sätt att bli av med dem är att med en nål dra ut rötterna en och en - det gör jätteont och blöder en del, men får du bort de "svarta prickarna" så försvinner fotvårtan snabbt (den dör helt enkelt) ...
  • Neliz

Jag hade en vårta på min armbåge i flera flera år, som jag häromdagen drog av. Och nu ser det äntligen bra ut efter alla års testande av olika metoder.

Men fick höra igår att man kan sätta en bit rå potatis i mot (mellan ett plåster och vårtan) och det skall tydligen ta bort den. Kanske värt ett försök i alla fall?

Svar på tråden Smärtsam vårta :-(