• sept 12

Bebis språk?

Hej mitt barns farmor prataar överdrivet bebisspråk, tycker jag iallafall, håller på å blir tokig varje gång hon hälsar på vågar inte säga vad jag tycker till henne. Hur tror ni barn uppfattar detta, min dotter är 2mån, i alla åldrar alltså och vad skulle ni göra åt detta.

• Svar på tråden Bebis språk?
  • zitis81

Prata vanligt du och så får farmor göra som hon vill det är ju faktiskt dig och pappan hon hör mest. Jag vet barn som är större som gjort sina morföräldrar förundrade när de inte förstår vad de säger. Bara pga att de fått lära sig att prata riktigt och inte babyspråk. Och efter det brukar det gå atomatiskt att morföräldrarna börjar prata riktigt. De vill ju att deras guldklimpar ska förstå dem

Oj detta blev snurrigt man hoppas du förstår vad jag menar

• betsla

Jag blir också irriterad på alla som ska prata bebisspråk med Tova. Jag säger ibland till dem att hon nog förstår svenska lika bra som bebisspråk... Hon är ju iofs lite äldre än din dotter (8 mån) men jag tycker att det är självklart att inte göra sig till alltför mycket när man pratar med dem. Visst kan man förenkla sitt språk lite men jisses liksom

• mandis

det är nog ingen fara om du oroar dig för att ditt barn inte kommer att kunna prata "vuxenspråk" i framtiden. I en del böcker står det faktiskt att det är bra med bebisspråk. Låt farmor prata som hon vill. Det är faktiskt en reflex hos många att prata bebisspråk i närheten av bebisar. bebisarna verkar ju tycka att det är skoj när någon "pratar" med dem och jag tror inte att de bryr sig på vilket språk det är.

Kan det inte vara något annat du stör dig på hos farmor men du ventilerar det genom att irritera dig på just detta........

• sept 12

Mandis....
    Ja du har nog rätt...

• Fredrika1

Jag har just last att det faktiskt ar bra att prata bebissprak med bebisarna och att de till o med foredrar det... Och de har inga som helst problem att lara sig prata vanligt sen..

Men alla har ju sina satt att umgas med sina barn. Huvudsaken ar nog att man pratar med dom overhuvudtaget..

Svar på tråden Bebis språk?