• Åsa39

Var i sverige är det bäst att bo med barn?

... som rubriken lyder. Ge mig tips!

Om två år ska jag flytta från Malmö har jag bestämt mig för, storstaden är inget för ett barn att växa upp i. Har bott på landet i mellersta Skåne men det är jag inte sugen på igen.

Säg mig, vilka är era smultronställe här i Sverige?
    Fördelar/nackdelar.

• Svar på tråden Var i sverige är det bäst att bo med barn?
  • Centrumhets

Små byar är vad jag föredrar när det gäller barns uppväxt. Samtidigt som man har folk omkring sig så är det lugnt och skönt.. Kan inte bli bättre
    Jag har både bott på österlen och nu i norra småland, och det är väl ingen större skillnad.

• Flätad

Vi bor i ett liten by precis utanför Helsingborg, känns helt ok att bo här med barn

• sonen08

vill du bli kvar i skåne så kan du flytta till kristianstad de är en fin stad är från än ännu mindre stad från början men trivs kanonbra här man behöver ju inte bo mitt i smeten utan i utkanten

• Flätad

Var föresten hos min far i Hjo i helgen och där är bara så underbart!!! Precis vid Vättern och inte långt till SKövde bla. Det tycker jag är ett smultronställe faktiskt

• mammamutilltre

Växjö är en trevlig och lagom stor stad!
    Jag själv är uppvuxen i storstad men längtar inte tillbaka.

• Kary

Som uppvuxen på en liten ort måste jag säga att jag hade föredragit att växa upp i en storstad..även om det var väldigt vackert där jag växte upp.

• Åsa39
    Centrumhets skrev 2009-07-16 21:15:47 följande:
    Små byar är vad jag föredrar när det gäller barns uppväxt. Samtidigt som man har folk omkring sig så är det lugnt och skönt.. Kan inte bli bättre Jag har både bott på österlen och nu i norra småland, och det är väl ingen större skillnad.
    ja jag hade tänkt mig något sådant, en liten by någonstans. Österlen var jag sugen på en period... men nu lutar det åt den känslan jag haft ett tag att helt bo utanför skånes gränser. Värmland eller i norra delen av Sverige.
  • Åsa39
    Kary skrev 2009-07-16 21:31:18 följande:
    Som uppvuxen på en liten ort måste jag säga att jag hade föredragit att växa upp i en storstad..även om det var väldigt vackert där jag växte upp.
    Oftast är det nog så att man vill bo där man inte bott, så som du säger...

Jag har ju turen att få ha levt både storstadliv, är uppvuxen på rosengård i Malmö för att när jag fick barn som väldigt ung bo på landet några år, mest för våra barn skull. Till en storstad kommer jag flytta sedan när min son blir tonåring igen tror jag, om många år. Precis som jag gjorde med mina nu vuxna barn.
  • KasperSixten

hej, vi bor i sörmland, bor i ett litet samhälle/stad men har går pendeltåg in till Stockholm, södertälje, eskilstuna. till stockholm tar det bara 40 minuter, de flesta som bor här jobbar inne i stan.

tycker att det är helt perfekt här, ute på landet med allt det innebär men ändå nära till storstaden om man känner för den.

• Dorian Ertymexx
    Åsa39 skrev 2009-07-16 21:06:22 följande:
    ... som rubriken lyder. Ge mig tips!Om två år ska jag flytta från Malmö har jag bestämt mig för, storstaden är inget för ett barn att växa upp i. Har bott på landet i mellersta Skåne men det är jag inte sugen på igen. Säg mig, vilka är era smultronställe här i Sverige? Fördelar/nackdelar.
    Du gör förstås som du finner bäst, men jag håller inte med dig - storstäder är långt bättre för barn än småstad. Om de inte är som "alla andra" är småstäder långt mindre toleranta än storstäder. Och det är inte mindre farligt i en småstad heller.

Men, ja, det var bara en tanke. :)
Svar på tråden Var i sverige är det bäst att bo med barn?