• Snuffisen

Gravid och kroppspulsådern?

Jag kom och fundeerade på om den stora kroppspulsådern kan påvärkas när man är gravid?

Jag har precis fått reda på att min lygger väldigt ytligt och känns lite läskigt. Från början så trodde läkaren att den va förstorad och de gjorde mig givetvis väldigt orolig. Men som tur så var den inte det än i alla fall.

Men kan det då vara så att den töjs i magen då när jag blir gravid ellerpåvärkas den inte alls? Kanske är en dum fråga men det är något som jag tänker ganska myckt på faktiskt.

• Svar på tråden Gravid och kroppspulsådern?
  • Lilla V
    Snuffisen skrev 2009-07-16 23:08:24 följande:
    Jag kom och fundeerade på om den stora kroppspulsådern kan påvärkas när man är gravid? Jag har precis fått reda på att min lygger väldigt ytligt och känns lite läskigt. Från början så trodde läkaren att den va förstorad och de gjorde mig givetvis väldigt orolig. Men som tur så var den inte det än i alla fall. Men kan det då vara så att den töjs i magen då när jag blir gravid ellerpåvärkas den inte alls? Kanske är en dum fråga men det är något som jag tänker ganska myckt på faktiskt.
    Jag tänkte också lite på det när jag var gravid. JAg vågade inte ligga på rygg, tänkte att den skulle klämmas. Men du kan vara lugn för den behöver inte töjas, för den ligger bakom livmodern, så den ligger liksom kvar bakom hela graviditeten och bebisen. Eller nu blev jag osäker men det har jag alltid tänkt, jo så måste det vara. Framför livmodern är ju bara muskelvävnad, fett o sen huden. Alla organ ligger bakom. Tarmar o sånt där.
    Är nog ingen fara!
  • Lilla V

Skulle den av nån konstig anledning ligga framför livmodern så glider den nog åt sidan på nåt sätt. KAn inte tänka mig att den skulle ligga framför. När magen e stor känner man ju nästan barnet innanför och det finns inte plats för en stor ådra. Då skulle man ju känt den.

• Moniqe1979

i slutet av graviditeten är det många som upplever ett obehag av att ligga på rygg, tex illamående känsla av syrebrist etc detta pga av att livmoderns/barnets tyngd trycker bland annat mot kroppspulsådern.
    detta är inget farligt och naturen sköter det så att man skiftar läge själv för att det just känns obehagligt.

• Snuffisen

Lilla Vivvlan:
    Tack så mkt för svaret, känns lite lättare. Men kommer nog ändå lite en del frågor senare när tiden är inne för barn :)

• laurus

Det är ingenting att oroa sig för! Kroppspulsådern ligger väl skyddad och kommer inte skadas av en graviditet. Är man smal så kan det verka som att kroppspulsådern är ovanligt stor, helt enkelt pga att det är lätt att känna den (inte så mycket annat i vägen). Det är absolut inget du ska gå omkring och oroa dig för!

• Snuffisen

Tack För svaren =) de lättade min oro!

Svar på tråden Gravid och kroppspulsådern?