• Pantera22

Vem bestämmer hemma hos er?

Många här inne skriver ungefär såhär: min dotter vill inte... min son kan inte... det går inte att.. typ äta vid matbordet, sova utan 17 nappar, sova i egen säng, byta bjöjan, ha på sig kläder eller dylika saker.

min fråga är: Who´s in charge?

mvh Noppans mamma

• Svar på tråden Vem bestämmer hemma hos er?
  • Veronika

Vuxna bestämmer men barnen har sina rutiner som man måste följa för att livet ska vara harmoniskt. Hur menar du?

• mollieboll

Jag har bestämt i alla 10 av min dotters levnadsår och det funkar alldeles utmärkt. Inga diskussioner om nånting då hon vet vem av oss som bestämmer hemma.

• Lundby87

Jag bestämmer me självklart lyssnar jag till mitt barn som ibland med får faktiskt delta i hur vidare vissa saker skall få bli osv. vist hon är två men ser inte henne som en med för lite kunskap för att kunn önska saker.

• La Lola

Vi vuxna bestämmer (såklart).

Men ibland måste man lyssna på vad ens barn vill, önskar o föredrar oxå. Skulle aldrig kunna köra över mina barn jämt o aldrig lyssna på deras viljor.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Garderobshylla

Det är vi vuxna som har sista ordet, men visst får sonen göra som han vill rätt ofta för husfridens skull. Men säger jag en sak så är det så, jag ger inte med mig om jag bestämt mig.

Dettahar jag och min sambo haft många diskussioner om, han tycker att jag frågar för mycket vad pojken vill. Men jag anser att det är ett sätt att utvecklas när man ställs inför valmöjligheter.

• susannemalmö

Vi bestämmer det mesta tillsammans.
    Vissa saker är för min dotters bästa, och hon är inte kapabel att se konsekvenserna än, då bestämmer jag. Hon får tex inte gå ut naken mitt i vintern eller bara äta glass hela dagarna.
    Vill hon dock klä sig konstigt en dag eller andra saker som inte spelar så stor roll så får hon ofta bestämma.
    Hon vill inte sova i sin egen säng, då får hon självklart sova i min, varför inte?
    Jag har inget behov av att bestämma av ren princip, säger jag nej så har jag en riktigt bra anledning till det, annars förstår jag inte meningen med det.
    Vi har ofta diskussioner om mycket, vi säger båda vad vi vill och kommer fram till en lösning som båda är nöjd med för det mesta, jag vill inte uppfostra genom att ge order. Jag behandlar min dotter som jag själv vill bli behandlad helt enkelt.

• Pantera22
    Veronika skrev 2009-07-16 23:47:48 följande:
    Vuxna bestämmer men barnen har sina rutiner som man måste följa för att livet ska vara harmoniskt. Hur menar du?
    Jag menar att de vuxna ska bestämma rutinerna, inte att barnen ska göra det, för att svara på din fråga!
    Dessutom menar jag att det verkar som om nyfödda och större barn indirekt bestämmer var skåpet ska stå, när man läser runt lite här inne vad folk har skrivit, och det kan inte barn ta ansvar för i den åldern, det är vad jag menar!
  • Danitra
    Pantera22 skrev 2009-07-17 00:07:35 följande:
    Jag menar att de vuxna ska bestämma rutinerna, inte att barnen ska göra det, för att svara på din fråga! Dessutom menar jag att det verkar som om nyfödda och större barn indirekt bestämmer var skåpet ska stå, när man läser runt lite här inne vad folk har skrivit, och det kan inte barn ta ansvar för i den åldern, det är vad jag menar!
    Fast det är ju mycket bättre att barnen bestämmer sina rutiner med de vuxnas handledning. Alla barn är ju inte lika.
  • Mandi74

Det beror på vad man menar med bestämmer, när det gäller självklara saker som att man ska ha bälte på sig i bilen mm.. då bestämmer de vuxna.

Men när det gäller annat så pratar vi med barnen och låter dom vara med och bestämma så mycket det bara går. Att köra över barnen med instäkkningen att nu är det jag som bestämmer och du som lyder, är inte min melodi.

• Um muhammed

Här bestämmer våran dotter fick jag veta nu på morgonen för i dag var hon inte längre prinsessa utan drottning och dom bestämmer enligt henne..

H

• petsod

Vår dotter vet att det är vi som bestämmer och jag ger inte avkall bara för "husfridens skull", aldrig. Däremot säger jag inte nej bara för att säga nej utan är det en småsak som är mindre viktig och dottern gärna vill så ser jag inget fel att låta henne göra det.

• Veronika
    Pantera22 skrev 2009-07-17 00:07:35 följande:
    Jag menar att de vuxna ska bestämma rutinerna, inte att barnen ska göra det, för att svara på din fråga! Dessutom menar jag att det verkar som om nyfödda och större barn indirekt bestämmer var skåpet ska stå, när man läser runt lite här inne vad folk har skrivit, och det kan inte barn ta ansvar för i den åldern, det är vad jag menar!
    Blir barnen alltid trötta på eftermiddag och vill lägga sig en stund då är det bara att följa det, tänk om jag bestämde att dom inte fick sova på dagen, vilket helvete jag skulle få i alla fall dom första veckorna. Gråtande och griniga barn...
    Nä, jag ser hur mina barn fungerar och bestämmer utifrån det.
    Samma sak gäller till ex om man ska hälsa på någon med små barn. Då kan man inte stanna till klockan 23 om barnen är vana att gå och lägga sig vid 21 i sängen, då får man igen griniga barn och man man kan inte slappna av.
  • Pantera22
    Shelly skrev 2009-07-17 08:08:50 följande:
    Hunden
    Bra, humor!
  • Pantera22
    Veronika skrev 2009-07-17 09:51:53 följande:
    Blir barnen alltid trötta på eftermiddag och vill lägga sig en stund då är det bara att följa det, tänk om jag bestämde att dom inte fick sova på dagen, vilket helvete jag skulle få i alla fall dom första veckorna. Gråtande och griniga barn... Nä, jag ser hur mina barn fungerar och bestämmer utifrån det. Samma sak gäller till ex om man ska hälsa på någon med små barn. Då kan man inte stanna till klockan 23 om barnen är vana att gå och lägga sig vid 21 i sängen, då får man igen griniga barn och man man kan inte slappna av.
    Exakt, alltså; vuxna bestämmer!
  • Vasen

Det beror ju på vad det handlar om. Gäller det om man får ta duschmunstycket och dränka hallen bestämmer jag att det är förbjudet. Gäller det vilka kläder 4åringen ska ha på sig bestämmer han.

När det gäller riktigt små barn, nyfödda, tycker jag det är rent skrämmande att man ens blandar in ord som bestämmande och ansvar. Har man ett barn som är vaket en kvart, sover en kvart får man ju försöka lotsa dem till en rytm där de har en sömn och vakenhetsperiod som föräldrarna överlever. Vilket man rimligtvis får pröva sig fram till. Att få för sig att lillungen är vaken och sover på ett för föräldrarna jobbigt vis för att lillungen bestämmer var skåpet ska stå är ju alldeles stolligt, ärligt talat.

Svar på tråden Vem bestämmer hemma hos er?