Hur leker barn i rullstol?
Undrar bara hur det gar till rent praktiskt.
Gar det att saga at dem at ga ut och leka, vad for slags lekar leker de?
Nagon som vet?
Undrar bara hur det gar till rent praktiskt.
Gar det att saga at dem at ga ut och leka, vad for slags lekar leker de?
Nagon som vet?
Ingen?
De kan gå ut och leka själv....i ungefär samma ålder som andra barn kan gå ut och leka själv.
De leker och fantiserar på samma sätt som andra barn...de leker efter sin förmåga.
En del barn älskar att kasta boll, andra att rita, en del att klättra, andra att vara i sandlådan, gunga, bygga koja, cykla mm....rullstolsburna barn leker med de dom vill leka med och har fantasi för.
Det är inte så jättemycket som hindrar.
Leka i sandlådan funkar utmärkt..det är ju bara att kliva ur stolen då.
OBS! Det hela handlar ju om vad det är för handikapp som gör att barnet sitter i rullstol också. Även rullstolsburna barn är ju individer och har individuella behov.
Bara för att man sitter i stol betyder det ju inte att man är fastlimmad i den
Varför skulle man inte kunna säga gå ut och leka? Kan man inte säga gå på bio eller gå på krogen eller gå på dans?
Jag har inget funktionshindrat barn, men en av mina döttrar har suttit i stol efter en liftolycka ochför hennes del blev det inte så mycket utelekar (vinter och inte få stödja det minsta på benet), utan mer inomhussaker som var lugna som lego, pyssel o.s.v.
Men min syster som också sitter i stol (fick sin första som 7-åring - det fanns inga mindre då) har varit ute och lekt efter sina resurser. Visst - klättra i träd har inte funkat, inte klätterställningar heller, men annars tror jag nog att hon gjort det mesta som jag gjorde (nej, hon körde aldrig moped heller) hon hoppade längdhopp med kryckor, samma höjdhopp.
Man kan ju med små medel anpassa lite efter barnets behov också.
Jag jobbar med ett barn i rullstol och hon älskar att pyssla...... Hennes föräldrar har hittat något som heter något i stil med pysselklubben som hon gått med i. Då får man ett pysselpaket hemskickat varje månad eller oftare med riktigt fina saker man kan göra.
När vi spelar kubb har vi en variant där hon får droppa pinnen i närheten av den hon ska slå ner och det är riktigt bra och kul tycker hon.
Man kan ju också använda dator som redskap. Där finns ju spel som t.ex memory och frågesport. Hon gillar också att gå på bio eller anordna små fester och "femkamp" åt andra barn, där hon självklart ska vara domaren och poängsättaren.
Att ligga på studsmatta när någon hoppar bredvid kan ju också vara en upplevelse.
Kram C