• Smurfanna

Måste man köpa litteraturlistans alla böcker när man ska börja plugga på högskolan?

Ska läsa Lärarprogrammet. Måste man köpa alla böcker som finns på litteraturlistan?
    Ska man då försöka få tag i dem nu innan skolan startat?

• Svar på tråden Måste man köpa litteraturlistans alla böcker när man ska börja plugga på högskolan?
  • CinnamonMai

Oftast behövs det inte. Tycker du ska vänta med att köpa litteraturen tills du vet mer om kurserna. Viss litteratur klarar man sig med att bläddra i på biblioteket ett par gånger, annan läses i sin helhet.

• Himlavis

Har läst ett år på universitet och brukar alltid få rådet att vänta tills kursen har startat för ibland händer det att lärarna stryker någon bok ur kurslitteraturen och det är ju inte så kul om boken kostat några hundralappar...
    Det bästa är om man kan köpa beg eller låna av någon annan, är böckerna verkligen bra och du tror att du kommer ha nytta av dem senare kan du ju alltid köpa dem i efterhand.

• Laire

Som alla andra säger: vänta tills kursintroduktionen! Visserligen kan det vara svårt att få tag i böckerna begagnat då, så det får man räkna med.

Vi hade exempelvis en bok förra terminen som var på nästan tusen sidor och kostade ungefär sex hundra kronor, vi skulle göra EN övning i den boken vilket var cirka fem sidor! De som hade köpt den ångrade sig nog... Så bäst är att vänta, vissa  böcker måste man läsa noga från pärm till pärm, vissa är bra att ha och bläddra i (främst skrivarbeten), vissa läser man bara delar i och vissa används inte alls. 

• Pyret 85

jag har läst ett år på lärarprogrammet nu och första kursen köpte jag väldigt många böcker, andra kursen lite mindre ´men tredje o fjärde kursen köpte jag inga. lånade några få bara. har klarat mig utmärkt ändå. ingen idé att köpa böcker som man kanske bläddrar i en gång. så vänta till kurs-start o sen om lärarna rekommenderar några böcker. annars får du läsa om böckerna o se om dom verkar relevanta för vad du behöver veta(lärandemålen/kursmålen)

• Emeli

Utnyttja biblioteken. På universitetsbiblioteket finns all kurslitteratur. Visserligen är lånetiden kort, men du kanske kan kopiera de sidor du behöver. Vanliga kommunbibliotek kan också ha de böcker du behöver. Köp helst bara de böcker du tror att du kommer ha nytta av framöver.

• Indianica

I början köpte jag alla böcker som vi hade på litteraturlistan, men det var rätt onödigt. Efter hand lär man sig vilka böcker man också kan ha nytta av senare. t ex generella didaktikböcker (jag har haft vissa didaktikböcker under flera år och använt på VFU osv). Jag rekommenderar inte att kopiera allt material, även om det brukar gå. Försök få tag i begagnat, låna viss del (man måste ofta köa, så börja köa i tid) och köp böcker du tror du kan ha användning för senare, annars blir det en helvetes massa lösblad som är svåra att överblicka senare och använda igen, plus att du kommer bli irriterad då vissa böcker återkommer hela tiden och du då måste låna dem igen eller kopiera igen.

Jag brukar kopiera om vi bara har vissa delar ur blöcker. Det är dyrt att kopiera så man får räkna ut vad som lönar sig eller inte. Det lönar sig t ex inte att kopiera 700-sidors böcker Plus att kopiering tar tid. Ibland har vi också lånat böcker av varandra på kurserna (tunnare böcker). Jag lägger kanske 200 kr i månaden på kurslitteratur.

Svar på tråden Måste man köpa litteraturlistans alla böcker när man ska börja plugga på högskolan?