• Elesmamma

Smärta som strålar ner i benet...vad?

Har känt en väldigt stark smärta som strålar ner i benet. Det spänner och gör jätteont kring bäckenet. Det har också strålat upp i ryggen vid några tillfällen. Det kan komma när jag sitter, ligger eller går och håller i sig en kort stund för att sedan försvinna eller återkomma inom några minuter igen. Någon annan som känner så? Någon som vet vad det är?

För det är väl inte värkar eller förvärkar? Har haft en del som jag antar är förvärkar som är mer som kraftiga menssmärtor som sitter i mage och ländrygg.

Är förstagångsföderska så det är så svårt att veta vad som är vad när man aldrig tidigare varit med. Tacksam för hjälp och förklaring

• Svar på tråden Smärta som strålar ner i benet...vad?
  • carro21

tycker lite att de låter som foglossning... så som du beskriver had ejag när jag var gravd och min BM sa att de va foglossning... kolla med din BM eller ring sjukvårdsrådgivnigen.. hoppas de lösr sej!

• Krabbolina

det kan vara en nerv som kommer i kläm. Jag hade det ibland, det gjorde ont från ena skinkan och ner i benet, men släppte efter några steg.

• JenLyckan

min första tanke var också foglossning, vilket ju är hyfsat vanligt under graviditet, jag hade själv en överjävlig sådan..

• Knubbe12

Låter som falsk ischias tycker jag. Har detta själv och min foglossning triggar igång detta...

• K74

I vilken vecka är du? Jag har haft "dragningar" i ljumsken vid slutet av mina två första graviditeter, och mina barnmorskor har vid dessa tillfällen trott att det var sammandragningar, vilket jag också tror. Tyvärr har jag inte haft något sånt denna gång, och är nu 40+3- hade gärna sett att det hände något!
    Om smärtan strålar längre ner i benet och kanske sitter mer åt baksidan till så tycker jag att det låter mer som nån nerv som kommit lite i kläm, det har jag också känningar av ibland. Men just det där att det återkommer i intervall tycker jag talar för sammandragningar.

• MeYouAnd

ischias kanske? den nerven e ju inte heller o leka me när den börjar värka.
    De har ja haft vid några tillfällen o ja har varit helt öm när smärtan lagt sig, från skinkan till vaden ungefär. Säkert olika för alla!
    Jag kände av de första gången i vecka 17, har kommit 3veckor till nu o har haft de några gånger.
    Som du säger e de inte så lätt o veta som förstagångsföderska, o de e ja me;)
    Det är ju mycket som sliter, drar o växer för att den lilla ska få plats!

• Sofias bebbe

Jag får någon blixtrande smärta som går ner i ljumsken då och då. Gör skitont men går över på några sekunder. Min BM sa att det var barnet som trycker på så mycket och att det kommer hålla i sig tills bebisen är ute. Är i v. 37 och bebisen ligger väldigt långt ner. Kände aldrig detta med första barnet men då hade jag däremot en nerv i kläm men det var inte samma blixtrande smärta.

Svar på tråden Smärta som strålar ner i benet...vad?