• HOCHM

Bulgur, hur smaksätter ni?

Bulguren på grekiska kolgrillsbaren är så himla god:)
    Det ser ut som om det vore svamp i den?

Någon som vet hur man smaksätter en bulgur så den blir himmelsk god. Om man bar gör bulgur utan någonting i så blir den så trist och smaklös.

Hur gör ni för att få den god?

• Svar på tråden Bulgur, hur smaksätter ni?
  • stjärnljus

Lägg i en buljongtärning när du kokar den.

• HOCHM
    stjärnljus skrev 2009-07-17 17:23:26 följande:
    Lägg i en buljongtärning när du kokar den.
    Vilken buljong är godast att ha i? köttbuljong, grönsaksbuljong?
  • hundpuss

Jag kokar både bulgur o couscous med en bit grönsaksbuljong.

Sen tar jag i en liten klick smör, det ger god smak när det "smälter in".

Sen använder jag Vegeta, (liten blå burk säljs på bla willys). Den använder jag förövrigt i all mat

Har även i persilja, hackad rödlök och delade körsbärstomater.
    Grymt gott.

• 70talist

samma här, buljong. antingen färdig eller det som blir om ni kokt kött till. vision400 har helt rätt - persilja tomat lök....kan det bli bättre?

• hundpuss
    70talist skrev 2009-07-17 17:40:47 följande:
    samma här, buljong. antingen färdig eller det som blir om ni kokt kött till. vision400 har helt rätt - persilja tomat lök....kan det bli bättre?
    Måste faktiskt tipsa alla om den grönsakskryddan. Vegeta, den höjjer smaken på ALLT.

Couscous med persilja, rödlök och körsbärstomater kan jag äta med stor slev ur grytan, så gott är det
    Helt klart en klockren kombo.
  • MBert

Vegeta är full av glutamat, den smakförstärkare man bör undvika.

• hundpuss

Vad jag läst mig till finns glutamat i väldigt många produkter, då ska man inte äta korv eller nudlar heller.

Jag tror på ordspråket "man kan äta allt men inte alltid".

• MBert
    Vision400 skrev 2009-07-17 18:55:43 följande:
    Vad jag läst mig till finns glutamat i väldigt många produkter, då ska man inte äta korv eller nudlar heller.Jag tror på ordspråket "man kan äta allt men inte alltid".
    Nej du har rätt, man bör undvika de produkter som har glutamat i sig av flera anledningar, inte minst för att det tillsätts i brist på naturlig smak, alltså för att dölja att man inte har bra råvaror i sina produkter och så är det som sagt inte så nyttig.
  • kixan

stek paprika, svamp, rödlök och vitlök, krydda (salt&peppar) och blanda i bulgurn, häll på lite olivolja och ät.

• hundpuss
    MBert skrev 2009-07-17 18:59:25 följande:
    Nej du har rätt, man bör undvika de produkter som har glutamat i sig av flera anledningar, inte minst för att det tillsätts i brist på naturlig smak, alltså för att dölja att man inte har bra råvaror i sina produkter och så är det som sagt inte så nyttig.
    Med tanke på den mängden halv/helfabrikat jag äter tror jag inte att det är ngn större fara om jag använder Vegeta.
Svar på tråden Bulgur, hur smaksätter ni?