• Anonym (orolig mamma)

5 åring med hår på snoppen

Har märkt på senaste tiden att min son som är 5 år hela tiden håller sig på snoppen utanpå byxan och lixom gnider. Det ser ut som han behöver kissa men han säger bara att det kliar.
    Nu kollade jag ordentligt när han var på stranden och upptäckte små fjun på pungen och runt snoppen, några var ett par millimeter långa. Jag kan inte tänka mig att det är normalt för en 5-åring? Antagligen därför det kliar.
    Kan det vara någon hormonrubbning? Min mamma sa att det kunde vara det.
    Jag ska ringa Astrid Lindgrens barnsjukhus på måndag men jag tänkte höra om någon har liknanade erfarenheter.

• Svar på tråden 5 åring med hår på snoppen
  • linjes

Fjun har ju alla,det är ju skillnad om det är riktiga pubishår

• Koloraturell

Är han prematur kan han få hårväxt tidigt, men det du beskriver låter ju inte onormalt på något sätt. Lite fjun har alla barn mer eller mindre. Min son är bara 3 och är lite fjunig han också.

• Anonym (Mamma)

Jag tror inte du behöver vara särskilt orolig faktiskt. Man har hår i princip över hela kroppen, barn har små fjun, även på runt organen, på all hud liksom.

Att han gnider utanpå byxan är också helt normalt. De flesta pojkar jag känner gör faktiskt så, inkl min 4-årige son. Jag brukar fråga om han är kissenödig men han säger att det bara är skönt att göra så. De upptäcker ju sina kroppar bara. Sedan kanske man kan försöka komma överens om att man inte pillar sig på snoppen när man är borta utan något man kan göra när man är hemma. Men pilla kommer han nog fortsätta med ett tag till, eller rättare sagt, han kommer nog aldrig att sluta, bara sköta det lite snyggare när han blir äldre.

• Anonym

Min systerson föddes med långa strån på pungen.
    Men det var inget konstigt med det.

• jagäraf

Vid tillfälle, prata med er vanliga husläkare om saken. Eller ring och hör. Min äldsta dotter fick ganska mkt hår på benen när hon var 5-6 år och vi blev då skickade till läkare som gjorde en röntgen av hennes hand (minns inte alls varför just handen) för att utesluta för tidig pubertet. Detta är nog iors vanligast hos flickor men för att vara på den säkra sidan tycker jag du ska fråga.

• Anonym (orolig mamma)

Vad skönt att ni lugnar mig lite

anonym mamma: Han säger att det kliar och ser besvärad ut. Hade han sagt att det var skönt hade jag inte oroat mig, jag vet att många barn börjar tidigt.

Jag ska ringa sjukvården för säkerhets skull, om inte annat för att det kliar.

Men tack alla för lugnande inlägg!

• Anonym (orolig mamma)
    jagäraf skrev 2009-07-17 19:22:14 följande:
    Vid tillfälle, prata med er vanliga husläkare om saken. Eller ring och hör. Min äldsta dotter fick ganska mkt hår på benen när hon var 5-6 år och vi blev då skickade till läkare som gjorde en röntgen av hennes hand (minns inte alls varför just handen) för att utesluta för tidig pubertet. Detta är nog iors vanligast hos flickor men för att vara på den säkra sidan tycker jag du ska fråga.
    Jag ska ringa vår husläkare för säkerhets skull
Svar på tråden 5 åring med hår på snoppen