• Leora
    Äldre 17 Jul 20:25
    32907 visningar
    24 svar
    24
    32907

    Allergisk mot kyckling?

    Finns det någon här som har varit med om allergi mot kyckling. Vår son har vid tre (!) tillfällen kräkts efter att han har ätit kyckling. Det är också de enda tre gångerna i sitt liv som han har ätit kyckling. Ett par timmar efteråt har har alltså kräkts som man gör vid magsjuka. Och ingen annan i familjen har haft magsjuka då. På BVC rycker de på axlarna och menar att allergi inte uttrycker sig på det viset. Och på barnmottagningen säger de ungefär samma sak, fast tycker att vi ska prova med kyckling igen för att se. Men vi har inte vågat testa kyckling än (senaste gången var i april), och jag vet inte ens när/om jag vågar prova igen. Jag vill ju inte att han ska bli sjuk av det! =( Någon som har något bra att komma med som tips/råd/stöd?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-17 20:27
    Det råkade bli två trådar, det var inte meningen. Kan ni som svarar, vara snälla och svara i denna tråden och inte den andra!

  • Svar på tråden Allergisk mot kyckling?
  • Schnoo­glewoo­kiemus­h
    Äldre 17 Jul 20:28
    #1

    Hur reagerar han mot ägg?
    Min mamma är allergisk mot ägg, hon är även allergisk mot kyckling. Äter hon kyckling så kräks hon.


  • Leora
    Äldre 17 Jul 20:30
    #2
    AtroCious skrev 2009-07-17 20:28:33 följande:
    Hur reagerar han mot ägg?Min mamma är allergisk mot ägg, hon är även allergisk mot kyckling. Äter hon kyckling så kräks hon.
    Han äter ägg utan problem. Jag har också hört att det kan ha ett samband, men det sambandet finns inte här. Jag har också hört att det kan höra ihop med fiskallergi (pga kyckling som får fiskfoder), men det stämmer inte heller.
  • Schnoo­glewoo­kiemus­h
    Äldre 17 Jul 20:32
    #3
    Leora skrev 2009-07-17 20:30:40 följande:
    Han äter ägg utan problem. Jag har också hört att det kan ha ett samband, men det sambandet finns inte här. Jag har också hört att det kan höra ihop med fiskallergi (pga kyckling som får fiskfoder), men det stämmer inte heller.
    Tycker du ska fortsätta att kämpa för att få det kollat, mycket mer kan man inte göra. :/
  • Jasusu
    Äldre 17 Jul 20:48
    #4

    Kräkningar kan vara tecken på allergi.
    Ni kanske måste provocera för att få fram om det verkligen är kyckling även om det är jobbigt när han kräks

  • Leora
    Äldre 17 Jul 20:50
    #5
    AtroCious skrev 2009-07-17 20:32:09 följande:
    Tycker du ska fortsätta att kämpa för att få det kollat, mycket mer kan man inte göra. :/
    Ja, vi ska ta upp det med hans läkare till hösten. Men innan dess är jag inte så säker på att jag vill testa kyckling igen.
  • Leora
    Äldre 17 Jul 20:52
    #6
    Jasusu skrev 2009-07-17 20:48:14 följande:
    Kräkningar kan vara tecken på allergi.Ni kanske måste provocera för att få fram om det verkligen är kyckling även om det är jobbigt när han kräks
    Ja, han kräks ju så mycket så han blir helt slapp i kroppen. Och det är svårt att medvetet utsätta sitt barn för det. Även om vi kanske måste. Jag tror inte att vi kommer att få gå vidare med det via barnmott. om vi inte provar igen. Det kan ju ha varit en ren slump också, att det faktiskt var magsjuka och inte kycklingen. (Det var väl mest det de trodde på BVC och barnmott.)
  • Jasusu
    Äldre 17 Jul 20:53
    #7

    Ja..jag tror nämligen det blir svårt att testa för allergi mot kyckling nämligen.
    Inte ens hört att det finns såna tester.
    Däremot så kan man testa andra föroämnen

  • Leora
    Äldre 17 Jul 21:00
    #8
    Jasusu skrev 2009-07-17 20:53:50 följande:
    Ja..jag tror nämligen det blir svårt att testa för allergi mot kyckling nämligen.Inte ens hört att det finns såna tester.Däremot så kan man testa andra föroämnen
    Nej, jag har aldrig hört det förut att någon varit allergisk mot kyckling ens.
  • Grodan­Skrutt
    Äldre 17 Jul 21:03
    #9

    Jag vet en, på 15 år, som är allergisk mot kyckling men de hade att göra med vad kycklinge ätit för tydligen var det den produkten som kycklingen ätit som personen var allergisk mot.
    Hoppas de löser sig för er lille pojke =)

  • Jasusu
    Äldre 17 Jul 21:45
    #10
    Leora skrev 2009-07-17 21:00:26 följande:
    Nej, jag har aldrig hört det förut att någon varit allergisk mot kyckling ens.
    Har ni köpt samma märke varje gång?
    För i så fall så kanske man på nått sätt kan ta reda på vad just den kycklingsorten brukar vara uppföd på för foder?
Svar på tråden Allergisk mot kyckling?