Öm knöl i ljumsken - avvakta?
Jag har en knöl i ljumsken som känns långsmal och ömmar som 17 när jag rör/har rört på den. Den rullar liksom fram och tillbaka när jag tar på den. Det är svårt att beskriva i text. Under den finns en liten hård knöl, som en ärta, antagligen en lymfknuta?
Jag har haft den här knölen under hela våren och smärtan kommer och går. Just nu gör det ont, en molande strålande värk.
Jag var sjuk hela januari-februari med influensa, förkylningar och två bihåleinflammationer som fick behandlas med antibiotika. Jag har också konstaterad B12-brist med neurolgiska symtom som jag får injektoner mot.
Jag har tänkt att det är en svullen lymfkörtel p.g.a. alla infektioner men eftersom den inte försvinner utan verkar bli större så börjar jag bli orolig.
Jag pratade med en läkare igår per telefon om en annan sak och nämnde då knölen. Hon sa att det säkert var en svullen körtel och att jag skulle vänta tills min ordinarie husläkare kommer tillbaka.
Eftersom jag har bröst och livmoderscancer i släkten så har jag svårt att ta lätt på knölar öht och funderar på hur jag ska göra. Jag tänkte kanske gå till gynekologen i stället och göra en rutinundersökning med cellprov, (det var länge sedan jag gjorde det), i stället för att träffa någon vikarierande läkare på VC.
Hur skulle ni ha gjort? Överdriver jag eller borde jag kolla upp det omgående?