• Anonym

Öm knöl i ljumsken - avvakta?

Jag har en knöl i ljumsken som känns långsmal och ömmar som 17 när jag rör/har rört på den. Den rullar liksom fram och tillbaka när jag tar på den. Det är svårt att beskriva i text. Under den finns en liten hård knöl, som en ärta, antagligen en lymfknuta?
    Jag har haft den här knölen under hela våren och smärtan kommer och går. Just nu gör det ont, en molande strålande värk.
    Jag var sjuk hela januari-februari med influensa, förkylningar och två bihåleinflammationer som fick behandlas med antibiotika. Jag har också konstaterad B12-brist med neurolgiska symtom som jag får injektoner mot.
    Jag har tänkt att det är en svullen lymfkörtel p.g.a. alla infektioner men eftersom den inte försvinner utan verkar bli större så börjar jag bli orolig.
    Jag pratade med en läkare igår per telefon om en annan sak och nämnde då knölen. Hon sa att det säkert var en svullen körtel och att jag skulle vänta tills min ordinarie husläkare kommer tillbaka.
    Eftersom jag har bröst och livmoderscancer i släkten så har jag svårt att ta lätt på knölar öht och funderar på hur jag ska göra. Jag tänkte kanske gå till gynekologen i stället och göra en rutinundersökning med cellprov, (det var länge sedan jag gjorde det), i stället för att träffa någon vikarierande läkare på VC.
    Hur skulle ni ha gjort? Överdriver jag eller borde jag kolla upp det omgående?

• Svar på tråden Öm knöl i ljumsken - avvakta?
  • Anonym (Min mamma)

Hej. Jag tycker absolut du ska kolla upp det. Det behöver inte vara någonting även om de hittar en knöl av något slag. Anledningen till att jag uppmanar alla att kolla är för att jag är inne i detta själv just nu.

Vi åkte till sjukhuset med min mamma i måndags då hon klagat över fruktansvärd huvudvärk i snart tre veckor, för tre veckor sedan fick mamma ett epileptiskt anfall som läkarna ansåg var allvarligt. Därefter startade huvudvärken.

Natten mot måndagen hittade de en förändring på höger tinninglob med kontraströntgen, tisdagen genomgick hon en magnetröntgen och de hittade en tre cm stor tumör,

I går (torsdags) opererades hon. Läkarna tror att de fått bort allt...Jag känner mig helt paralyserad av skräck och vet egentligen inte varför jag skriver här men känner att jag måste få ur mig detta. Om 14 dagar får vi provsvar. Jag vågar inte tänka på vad det kan vara. Min lillebror är endast 15 år. Vi andra syskon är vuxna och har egna familjer. Mammas man är även han svårt cancersjuk. Han har testikelcanser och har haft diagnosen nu i snart tre år. Jävla soppa....

Förlåt att jag tar över din tråd TS. Men snälla åk in och kolla om du är orolig.
    Lycka till

• Anonym (ärrad)

Inte för att skrämmas men på precis samma sätt dök min cancer upp.. Efter en tids sjukdom (influensa) dök en knöl upp i min vänstra ljumske som ömmade, var rörlig och ändrade form lite nu och då.. Och efter många om och men så opererade dom bort den (6 månader senare då de inte hittade något fel) Enligt läkaren som opererade mig såg det bara ut att vara en fettknöl MEN efterbiopsi visade att det var en elakartad tumör. Allt gick bra men tuffa cellgiftbehandlingar följde och än är jag inte hundra procentig men är i full remission och väntar vårt första barn till vintern...

Men sök hjälp så fort som möjligt och stå på dig tills dom tagit reda på vad det är och nöj dig inte förrens dom kan ge ett definitivt svar!

• Anonym

Svärfar hade knöl i ljumsken.. ljumskbråck sa läkarna och satte upp honom på kö för op.. 6 månader senare fick han cancerdiagnos, aggressiv lymfom.. kolla upp!!!

Svar på tråden Öm knöl i ljumsken - avvakta?