• Saffy

Renovera grunden med cementbruk

Detta är kanske en fråga för forum på Byggahus, Beijers, etc, men jag provar här. Vi har en grund som måste renoveras lite innan vi målar om den. Var hos bygghandlen och köpte cementbruk och vidhäftning (primer). Nu till frågan: på de ställen där jag ska laga grunden, ska jag vattna först för att mätta det underliggande bruket? Ska det torka, eller ska man slamma på bruket med en gång? Det står inte så utförligt beskrivet på förpackningen eller på Maxits hemsida tyvärr. Nån här som vet?

• Svar på tråden Renovera grunden med cementbruk
  • Pappa G

Står det inget på primern heller?
    Ska du använda primer, så är det väl inte aktuellt att vattna före..?

Har du köpt särskilt lagningsbruk för ändamålet?

• Saffy

Haha, vad lustigt, när jag skrev inlägget så anade jag att du skulle svara.. :)

Jag har köpt det som bygghandeln rekommenderade, dvs cementbruk B och primer till det. På primern står det att den kan användas för dammbildning och ytbehandling också, så jag tänkte stryka den på de ställen där vi enbart ska måla om, alltså där det ej behöver lagas. Men där det behövs lagas läser jag på olika sidor att det ska vattnas innan så att inte fukten dras ifrån det nylagda bruket, och därmed torkar för fort. På primer flaskan står det att man med fördel kan blanda i primern i bruket innan man slammar på det, istället för att stryka på primern först. Så det tänkte vi göra. Men då ska det vattnas före, eller..?

• Pappa G

Jo, man har ju sina specialforum...

Är det Maxit du köpt?
    Jag hittar inte något angående cementbruk B överhuvudtaget på deras hemsida.

Någon form av mer speciellt lagningsbruk hade nog varit att föredra.
    Min erfarenhet är att lagning med bara betong av typ B inte blir särskilt hållbara.

Primer under färg verkar extremt. Är det så svårt att få den att fästa eller?

• Saffy

Japp, maxit. Jag hittade inte helelr nåt på deras hemsida, men jag får lite på bygghandeln.

Angående primern så tänkte jag bara att har vi den ändå hemma så kan jag ju lika bra smacka på det innan jag målar, mest för att få det att fästa riktigt bra.

Men åter till huvudfrågan: ska man vattna innan man slammar på bruket? Och hur länge ska det torka?

• Pappa G

Står det något datum på påsen, då produkten ju verkar vara utgången?

Ja, man bör vattna lätt innan man lägger på bruket.
    Fast i ditt fall kanske du ska testa primern istället då. Och då bör den väl torka helt.

• Saffy

Det står KVI 2009-06-01, men det antar jag står för nåt sorts förpackningsdatum. Bygghandeln kan väl inte sälja gammalt bruk? Vi kör på det vi har. Men primern använder vi nognerblandat i bruket, som det står på flaskan. Ska jag ändå förvattna då?

• Pappa G

Mycket vanligt med för gammalt bruk på bygghandeln.
    Maxit har jag för mig brukar ange förpackningsdatum. (Märkligt att det i så fall är så nytillverkat och ändå verkar utgånget..??)

Jag har aldrig använt primer i den aktuella situationen.
    En primer använder man ju normalt för att förhindra att underlaget suger upp fukten ur den aktuella produkten för fort, och dels för att öka vidhäftningen.

• Saffy

Aha, så primer kan användas istället för att vattna först? När jag frågade en målare sa han inte att vi behövde primer, men när jag sa att vi kan tänka oss att köpa det så sa han bara att det var ju bra. Men på honom lät det som en lite onödig produkt. Används det då isället för vatten så förstår jag att det är lite onödigt. Men men, man lär sig alltid... :) Nu ska det bara se till att bli uppehåll ute så ska jag börja. Förresten, om det har regnat, hur snabbt kan jag börja slamma på bruket? Och om det ska regna, måste bruket hinna torka något innan? Med andra ord, hur många dagars uppehåll behövs för att det ska bli bra?

Svar på tråden Renovera grunden med cementbruk