• Eliin80

Domningar i hand och arm

Min högra arm och hand känns så konstiga. Det känns liksom som om de håller på att somna...Har haft det så här i två dagar nu. Någon dag innan detta började vet jag att jag liksom lyckades "vrida" om armbågen lite så att det gjorde ganska ont. Tror att det hände 2-3 gånger faktiskt och jag tyckte att det var konstigt att det hände så många gånger.

Någon som vet vad som kan ha hänt med min arm och om det är något som går över av sig själv? Börjar kännas ganska obehagligt...

♥٭ Elise 080706 ٭♥
  • Svar på tråden Domningar i hand och arm
  • SweetLilly

sånt är viktigt att söka för om det håller i sig. det kan vara så lätt som stress-symptom, eller som du säger, efter ett kraftigt slag, eller nåt allvarligare.. om det inte ger sig, ring din vårdcentral...

• Eliin80
    SweetLilly skrev 2009-07-17 22:56:13 följande:
    sånt är viktigt att söka för om det håller i sig. det kan vara så lätt som stress-symptom, eller som du säger, efter ett kraftigt slag, eller nåt allvarligare.. om det inte ger sig, ring din vårdcentral...
    Tack för svaret! Tycker att jag börjar få lite ont i armen nu också, fast längre upp, nästan vid axeln. Tror att jag avvaktar lite och är det inte bättre på måndag tar jag kontakt med vårdcentralen.
    ♥٭ Elise 080706 ٭♥
  • Ellih73

Hej!

Du kan ha en nerv i kläm i nacken. Brukar hjälpa med sjukgymnastik.

Äntligen en älskad skatt i magen!
  • Kulta17

Min arm hade stickningar och gjorde ont då jag hade en nerv i klämm. Blev så då jag hade på mig en tung vinterjacka!!! (Ja, det räckte).

• Eliin80
    Kulta17 skrev 2009-07-18 16:51:38 följande:
    Min arm hade stickningar och gjorde ont då jag hade en nerv i klämm. Blev så då jag hade på mig en tung vinterjacka!!! (Ja, det räckte).
    Gick det över av sig själv eller fick du ta kontakt med någon som hjälpte dig att bli av med problemet?
    ♥٭ Elise 080706 ٭♥
  • Kulta17

Jag var hos sjukgymnast men då vi försökte framkalla det onda gick det inte!! Som vanligt. Det återkommer då och då, men jag vet ju i vilken situation så jag undviker den. Jag hade, om jag var du, gått till en sjukgymnast för att kolla upp det. De har kanske några råd som gäller just dig.

• tandtrollet1

Jag har precis börjat få domningar i ffa höger hand och underarm men även vänster. Mer i höger för att jag är högerhänt och använder den mest antagligen. Det tog väl en vecka innan jag ringde bm och hon skickade mig direkt till arbetsterapeuten och jag fick en sorts handledsskydd att ha på dagen och en sort att ha på natten. Nu har det släppt en hel del vilket är väldigt skönt. Hon sa i samband med detta att det är vanligast att det kommer från handleden pga svullnad (inte för mig dock, är inte svullen alls) eller hormonförändringar. Om inte handledsskydden hjälper så är det för att det sitter högre upp alltså armbåge eller axel. Men man börjar tydligen men handleden.

Vill väl egentligen bara säga vänta inte en massa. Stå inte ut i onödan har detta med graviditeten att göra så går det inte över med tiden, inte föräns du får ditt barn. Domningar betyder att handen inte får syre tillräckligt och går man så under längre tid så får man kanske opereras tillslut. Lite onödigt. Kanske låter drastiskt men bättre kolla upp det för 80kr än gå runt och med stickningar.

• Eliin80
    tandtrollet1 skrev 2009-07-19 09:02:58 följande:
    Jag har precis börjat få domningar i ffa höger hand och underarm men även vänster. Mer i höger för att jag är högerhänt och använder den mest antagligen. Det tog väl en vecka innan jag ringde bm och hon skickade mig direkt till arbetsterapeuten och jag fick en sorts handledsskydd att ha på dagen och en sort att ha på natten. Nu har det släppt en hel del vilket är väldigt skönt. Hon sa i samband med detta att det är vanligast att det kommer från handleden pga svullnad (inte för mig dock, är inte svullen alls) eller hormonförändringar. Om inte handledsskydden hjälper så är det för att det sitter högre upp alltså armbåge eller axel. Men man börjar tydligen men handleden.Vill väl egentligen bara säga vänta inte en massa. Stå inte ut i onödan har detta med graviditeten att göra så går det inte över med tiden, inte föräns du får ditt barn. Domningar betyder att handen inte får syre tillräckligt och går man så under längre tid så får man kanske opereras tillslut. Lite onödigt. Kanske låter drastiskt men bättre kolla upp det för 80kr än gå runt och med stickningar.
    Hade jag varit gravid hade jag direkt kopplat detta samman med karpaltunnelsyndrom som jag fick när jag var gravid med min flicka. Men nu är jag ju inte gravid, så därför antar jag att det inte kan vara detta. Jag kommer ringa vårdcentralen imorgon om det inte skulle kännas bättre. Och det gör det nog inte eftersom det inte hänt något på dessa dagar...
    ♥٭ Elise 080706 ٭♥
  • grabbarna

är det ngr av fingrarna som domnar också...domnar lillfinger och ringfinger är det nerver i kläm antingen i armbågen eller i axeln är det däremot pekfinger och tumme är det oftast karpaltunnersyndrom.

eftersom du vridigt till armbågen är det säker där problemet sitter.

• Eliin80

Nu har jag pratat med vårdcentralen som trodde att jag överbelastat armen och tyckte att jag skulle gå till sjukgymnasten. Hon sa också att man kan få sitta där en bra stund innan det blir ens tur (man går tydligen bara dit och sätter sig och väntar och hoppas att man får komma in den dagen). Känns inte så skoj med tanke på att jag är mammaledig. Men men, jag får väl försöka lösa det med hjälp av morföräldrarna...

♥٭ Elise 080706 ٭♥
  • Tezzan

Jag fick rådet att gå till en kiropraktor av sjukrådgivningen när jag hade "sockerdricka" i armen och handen. Jag har inte kommit dit än, men det är värt ett besök...

• Eliin80
    Tezzan skrev 2009-07-21 09:19:15 följande:
    Jag fick rådet att gå till en kiropraktor av sjukrådgivningen när jag hade "sockerdricka" i armen och handen. Jag har inte kommit dit än, men det är värt ett besök...
    Hur länge hade du problem, och gick det över av sig själv utan att du fick någon hjälp?
    ♥٭ Elise 080706 ٭♥
  • Rempan

Efter mitt diskbråck i nacken har

Mitt pekfinger "sovit" i 2,5 år. Liksom även domningar i armbåge och under armen.

Enligt min läkare är jag fullt frisk.

Nej jag håller inte med han d jag dagligen är begränsad att kunna göra vissa saker

Svar på tråden Domningar i hand och arm