• EDVIOS

Kan igelkottar bära någon sjukdom?

Idag var jag ute och plockade jordgubbar i vårat jordgubbsland och då ser jag att det är en igelkott som äter ur jordgubbarna.

Nu undrar jag. Har igelkottar några sjukdomar eller kan man bara låta dom smaska vidare?

• Svar på tråden Kan igelkottar bära någon sjukdom?
  • silverhjärta

De har ganska gott om fästingar på kroppen och sprider säkert dem också. Annars står det på wikipedia att de är drabbade av parasiter såsom mask och loppor. Om de går vidare till människan vet jag inte. De nämner också salmonella och det är ju lite värre. Vet att jag läste på svt text för ett tag sedan att man skulle försöka plocka väck igelkottsbajset (de bajsar rätt rejält har jag märkt) från gräsmattan så inte barn kom åt det. Skulle visst kunna sprida den här salmonellan. Jag är inte orolig utan blir glad när vi får igelkottsbesök. Man kan ju försöka undvika bajset.

• EDVIOS

Tack för svaret. Jag gillar dom små kottarna men jag är lite rädd att man ska få nå konstiga sjukdomar när dom är i det vi sen äter. Man kanske ska göra en sarg runt och lägga några i en skål utanför så kottarna får..

• Joico

Aaaw, vilken söt idé! Det låter smart, dumt att riskera att man själv smittas...

EDVIOS skrev 2009-07-17 21:55:15 följande:
    Tack för svaret. Jag gillar dom små kottarna men jag är lite rädd att man ska få nå konstiga sjukdomar när dom är i det vi sen äter. Man kanske ska göra en sarg runt och lägga några i en skål utanför så kottarna får..
  • MajaMejl

Jag har en igelkott hemma hos mig dagligen, den ligger ganska ofta på mage med benen och armarna utsträckta. Är det nå fel då? eller trivs den bara? Tack på förhand.

Svar på tråden Kan igelkottar bära någon sjukdom?