• Ackis

Fun light, cola light + andra lättdrycker.

Hittade inga rekomendationer på slv sida huruvida man kan dricka lightprodukter som är sötade med bla aspartam.
    Har för mig att jag läst någonstans att man inte ska dricka för mycket sånt.

Någon som fått några råd eller rekomendationer?

• Svar på tråden Fun light, cola light + andra lättdrycker.
  • Kissemisse

Jag frågade bm och hon sa att det finns inget som tyder på att det skulle gå över till barnet.
    Men jag har också läst att man inte ska dricka för mycket sånt om man är gravid eller inte.
    Eftersom jag är "beroende" av pepsi max , så har jag för mej själv satt gränsen vid en halvliter om dagen, fast det blir det ju inte varje dag..

• Saliro

min bm sa att man skulel unvika light drycker pga finns ett ämne som inte är bra......(kommer ej ihåg vad bara)

• Jenny12

Hej Du. Det enda light produkter är bra för under graviditeten är att de motverkar förstoppning. Forskare misstänker att sötningsmedel är starkt cancerframkallande. Så försök undvik light-produkter och unna dig "riktiga" produkter istället, fast mer sällan. Kram.

• Ulle78

Jag har inte heller hört att det skall vara farligt, sen är det precis som Kissemisse säger..lagom är bäst. Man ska nog inte dricka överdrivet mycket. Jag dricker en del lightläsk i veckan & hoppas på det bästa

• lata kocken Johanna

det står på slvs sida - bara att söka

men det gäller alla - inte bara gravida...

• lata kocken Johanna

klippt från www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx (en artikel som publicerades i vår föda - en vetenskaplig tidsskrift)

Fakta om aspartam

Introducerades i början av 1980-talet.

ADI-värde 40 mg/kg kroppsvikt och dag.

En läsk får innehålla högst 600 mg/l.

En 60 kg person kan dricka fyra liter aspartamsötad läsk varje dag innan han kommer upp i ADI-värdet.

Sötningseffekt 100-200 gånger högre än socker.

ADI = accepterat dagligt intag

Svar på tråden Fun light, cola light + andra lättdrycker.