• Sofia 1983

Sladdriga paneler

Jag har köpt ett par supersnygga panelgardiner, tunna och fina vilket betyder att de släpper in mycket ljus - MEN de är så förbaskat sladdriga! Finns det någonting man kan göra åt detta?

Tack:)

• Svar på tråden Sladdriga paneler
  • Signatur

Trä i en metallstång i sömmen nertill?

• Sofia 1983
    Signatur skrev 2009-07-17 21:46:54 följande:
    Trä i en metallstång i sömmen nertill?
    Japp, det har jag gjort, men de viker sig fortfarande i sidorna (trots att metallstången är lika lång som gardinerna).
  • MissGos
    http://www.byggahus.se/forum/inredning/51763-panelgardiner-rad-oenskas.html

För att få stadga på tyget däremellan så borde det funka att stärka det. Jag har aldrig testat, men vet att en gammaal släkting pratade om att jag borde stärka skjortkragar etc. med stärkelse som görs på potatismjöl. Det låter enkelt nog att prova på en längd, potatismjöl har du säkert hemma.
    Jag googlade och hittade recept och anvisningar. Här är instruktioner som jag klippt från Lyckebys (potatismjölstillverkare) hemsida:
    Stärkning
    Rör ut 1 msk potatismjöl i 1 liter vatten.
    Doppa det som ska stärkas i lösningen. Låt torka något. Stryk eller varmmangla fuktigt.

Kanske vore nåt?
    Älskade Katter Märker Man
  • La Lola
    MissGos skrev 2009-07-18 09:26:18 följande:
    www.byggahus.se/forum/inredning/51763-panelga... För att få stadga på tyget däremellan så borde det funka att stärka det. Jag har aldrig testat, men vet att en gammaal släkting pratade om att jag borde stärka skjortkragar etc. med stärkelse som görs på potatismjöl. Det låter enkelt nog att prova på en längd, potatismjöl har du säkert hemma. Jag googlade och hittade recept och anvisningar. Här är instruktioner som jag klippt från Lyckebys (potatismjölstillverkare) hemsida: Stärkning Rör ut 1 msk potatismjöl i 1 liter vatten. Doppa det som ska stärkas i lösningen. Låt torka något. Stryk eller varmmangla fuktigt. ***** Kanske vore nåt?
    Stärkelse finns annars på flaska att köpa.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • MissGos
    La Lola skrev 2009-07-18 09:33:13 följande:
    Stärkelse finns annars på flaska att köpa.
    Aha, ännu bättre ju =)
  • Sofia 1983

Tackar! Jag antar att man måste göra om proceduren efter tvätt? Helt klart värt att prova:)

• MissGos
    Sofia 1983 skrev 2009-07-18 09:51:58 följande:
    Tackar! Jag antar att man måste göra om proceduren efter tvätt? Helt klart värt att prova:)
    Tror det, berätta gärna hur det blev =)
  • Sofia 1983

Jag har stärkt gardinerna och det blev super! Rekommenderas starkt!:) Tack för hjälpen!

Svar på tråden Sladdriga paneler