• mammasofie81

Gasolgrillning inomhus

Mitt ex som är brandman sitter hemma hos sig och grillar inomhus med gasolgrill när barnen är där, han säger att det är helt ofarligt och att han vet vad han gör. Jag tvivlar på att han vet vad han gör, jag tror det är livsfarligt, vet ju att gasol är en lukt och färglös gas och att man bara somnar in av den.
    Så till min fråga: Visst är det farligt???

• Svar på tråden Gasolgrillning inomhus
  • Tattyn

borde väl egentligen inte vara mer farligt än att ha en gasspis......

• drea

man har ju gasolkök i båtar... så det borde ju funka. Men kanske ingen bra idé eftersom det ryker så mycket! Av det som grillas alltså och inte av gasolen...

• Virriga Vera

Gasen brinner ju upp och inget som sipprar ut i rummet som kan inandas. Man har ju gasspisar både i hem och restauranger.

• mammasofie81
    Tattyn skrev 2009-07-17 22:14:15 följande:
    borde väl egentligen inte vara mer farligt än att ha en gasspis......
    Några säger att det är farligt och andra inte, blir så osäker själv och jag lyssnar ju på det negativa :(.
  • drea

ja just det, vi har ju en spis med gasoltub till och vi har inte dött än

• Virriga Vera
    mammasofie81 skrev 2009-07-17 22:17:11 följande:
    Några säger att det är farligt och andra inte, blir så osäker själv och jag lyssnar ju på det negativa :(.
    Vad är det som är farligt?
  • mammasofie81

kanske inte är farligt då! Känns lugnare när alla skriver samma sak :).

• Tattyn
    mammasofie81 skrev 2009-07-17 22:17:11 följande:
    Med tanke på att det finns länder som i stort sett BARA har gasspisar, tex usa, storbritannien m.fl och de finns ju fortfarande kvar på kartan utan att varken ha sprängts i luften av gasspisarna eller ha försvunnit pga massgasförgiftning. Så jag tror du kan vara lugn, särskilt som ditt ex är brandman, han har nog koll på vad han kan och inte kan göra.....
  • Neapea

Gasol luktar för jävla illa. All gasol som säljs i Sverige är luktsatt, bara för att du ska känna om den läcker ut. Det riktigt sticker i näsan. Iaf AGAs gasol. Se bara till att han inte har gamla och spruckna slangar, att det är tätt vid ventilen och att flaskan står upp. Jobbar med att sälja gas och gasol nämligen.

• h8him

Det beror helt på grillen. Har han en grill som man kan använda både inom. och utomhus så är det okej. Har han däremot en utomhusgrill (ska stå på grillen!) som inte är avsedd för användning inomhus så beror det på att dessa grillar inte har fullständig förbränning av gasolen, vilket betyder att de kan avge "hälsofarliga" gaser, bland annat kolmonoxid, som är en mycket giftig (ibland dödlig) gas.

• mammasofie81
    h8him skrev 2009-07-18 09:47:24 följande:
    Det beror helt på grillen. Har han en grill som man kan använda både inom. och utomhus så är det okej. Har han däremot en utomhusgrill (ska stå på grillen!) som inte är avsedd för användning inomhus så beror det på att dessa grillar inte har fullständig förbränning av gasolen, vilket betyder att de kan avge "hälsofarliga" gaser, bland annat kolmonoxid, som är en mycket giftig (ibland dödlig) gas.
    Ja jag har ingen aning om man kan ha den inomhus, men det är en JÄTTESTOR grill som man normalt sett har ute och inte inne.
  • mammasofie81
    Tattyn skrev 2009-07-18 09:11:30 följande:
    Med tanke på att det finns länder som i stort sett BARA har gasspisar, tex usa, storbritannien m.fl och de finns ju fortfarande kvar på kartan utan att varken ha sprängts i luften av gasspisarna eller ha försvunnit pga massgasförgiftning. Så jag tror du kan vara lugn, särskilt som ditt ex är brandman, han har nog koll på vad han kan och inte kan göra.....
    Jo men med tanke på att det här är en stor Webber grill som man normalt har ute, kanske var därför man trodde det var farligt...
  • mammasofie81

Tack för alla svar :).

Svar på tråden Gasolgrillning inomhus