• Anonym (..)

Max hyra genom soc?

Jag är en ung ensamstående mamma som bor i en soc lägenhet med övergångskontrakt. Jag lever dock inte på socialbidrag då jag betalar min hyra med min föräldrapenning, underhållsstöd m.m

Nu så ska jag flytta ihop med min pojkvän i en ny lägenhet (ingen soc lägenhet). Det jag undrar över är hur mycket man får ha i hyra för två personer som bor tillsammans? Jag vet att jag som ensamstående mamma med ett barn får ha en hyra på max 5000 + el.

Saken är den att jag inte kommer att leva på socialbidrag då jag kommer att leva på mitt studielån till hösten så soc drabbas ju inte av att jag flyttar men det måste tydligen gå igenom dem iaf. Så är det någon som vet vad max hyran är för två personer + ett barn?

tacksam för svar.

• Svar på tråden Max hyra genom soc?
  • Weezy

varför ska Soc veta vad din hyra blir om du inte har soc bidrag eller bor i en soc lägenhet?
    maxhyran är baserad på hur många som bor i bostaden. jag kan gissa att den kanske kan gå upp med en 500-1000 MAx men vill du veta så ring till soc och fråga de om nån kan veta bäst...

• Anonym (..)

Ja det låter dumt men eftersom att jag inte har någon inkomst så måste de kunna garantera att om det händer något och jag inte kommer att kunna fortsätta mina studier så ska de kunna garantera att dem kommer att hjälpa mig med hyran. Hade socialbidrag innan jag fick min dotter.

Ville bara fråga här först då jag måste tacka ja eller nej till lägenheten redan på tisdag och min socialsekreterare är på semester. Måste då försöka få tag i någon kollega vilket inte är det lättaste. Men tack för ditt svar!

• smurf52

Socialstyrelsens allmänna råd säger:

Socialstyrelsens allmänna råd om ekonomiskt bistånd anger följande kring bostadsstandard: För att ett hushåll inte skall anses trångbott bör det, utom för ensamstående utan barn, hasovrum utöver vardagsrum och kök eller kokvrå. Två barn bör kunna dela sovrum. Medbeaktande av stigande ålder och personlig integritet, bör barn emellertid inte behöva dela sovrum. (de flesta kommuner räknar 3 års ålder som en gräns)

Vidare står det:
    Vuxna som inte är sambor bör inte behöva dela sovrum.?Socialstyrelsens beskrivning och genomsnittshyran i det kommunala bostadsbolaget (beräknatpå genomsnittskostnaden 650 kr/kvadratmeter och år) för år 2003 i tabellen nedan anges, kantjäna som vägledning vid bedömning av bostadsstorlek och boendekostnad.

Familjetyp
    Genomsnittshyra
    Högst antalkvadratmeter

Ensamstående vuxna- 28 år
    2 438 kr/mån
    45

1-2 vuxna
    3 250 kr/mån
    60

1-2 vuxna + 1 barn
    4 334 kr/mån
    80

1-2 vuxna + 2 barn
    5 417 kr/mån
    100

1-2 vuxna + 3 barn
    6 500 kr/mån
    120

1-2 vuxna + 4 barn
    7 583 kr/mån
    140

1-2 vuxna + 5 barn eller fler
    8 667 kr/mån
    160

Lycka till. :)

• Anonym

I min kommun är det 1-2 vuxna + 1-2 barn 4800 kr/mån.

• sjl89

Fast om din pojkvän har jobb så blir han försörjnings skyldig och du får inga pengar från soc

Svar på tråden Max hyra genom soc?