• Flamingo

Skor från Skopunkten - Lejon?

Hög tid för både höst- och vinterskor och vi har köpt tre par skor av märket Lejon på Skopunkten som tyvärr till vår stora besvikelse inte längre säljer Kavat. Vi är lite osäkra på om Lejon gör bra barnskor och tycker att det är jättesvårt att avgöra vad som är en bra barnsko och vad man ska tänka på - finns det någon som har några råd å tips????

Det känns som om det är lätt att lägga ner en hel förmögenhet på vinteroverall och skor och frågan är väl kanske om det är nödvändigt.....för 500kr fick vi tre par skor på Skopunkten och jag misstänker att vi får minst dubbla det om vi går någon annanstans?

Jag har läst testet på Vi Föräldrar men tyvärr har de inte med märket Lejon så jag är fortfarande osäker på hur de egentligen är.

HJÄLP - jag vill verkligen att mina små ska ha bra och stabila skor och få en så bra start i sitt liv som möjligt och har hört att "fel skor" i tidig ålder kan sätta rejäla spår......

HJÄLP HJÄLP HJÄLP

• Svar på tråden Skor från Skopunkten - Lejon?
  • Flamingo

Åh snälla någon - hjälp mig innan jag drunkar i skodjungeln - jag måste verkligen få all hjälp jag kan hitta när det gäller skor känner jag, ser att sonen börjar "pronera" och är livrädd för att han ska få problem med sina fötter när han blir äldre för att jag köpte fel skor när han var två år........

• nelly 1

Kommer följa tråden med stort intresse
    så kom igen nu...ingen som vet nåt om skorna???

• AmandaPitkänen

jag har ingen aning, men de har väl inga direkt "kvalitets-skor" på skopunkten? Jag köper skor till mig själv där, tycker det är ok, men vet inte om jag skulle köpa till mitt barn... Eller så har jag bara dumma fördommar mot skopunktens skor?

• norgesessan

efter vad jag har forstått så¨är lejon deras märke..vi har inte köpt några sånna, men sonens kusin har haft dom, eller har.....han tar i sönder alla sorters skor, Nike och sånt, så han är nog inte så kvalifiserat till att testa skor.......vi köpte bevernylon skor på coop forum, och nån skobutik förra vinteren....et par låga, och et par högre.....dom på coop var på rea, det var dom i affären oxo, det var förra årets modell....första vinteren hadde vi et par skor...det var inte kavat, men nåt liknande(har glömt) dom köpte vi också på coop.....

• norgesessan

förra året , eller nån gång innan det hadde dom märkesskor på skopunkten...tycker hällre inte om skopunkten. köpte skor till mig där, som hadde en spik i sulan(som stack in i foten)

• Flamingo

Jag har själv rejäla fördomar mot Skopunktens skor och handlar inte till mig själv där då jag har haft och till viss del har lite problem med mina fötter och ofta tycker att de har kass kvalitet. Kavatskorna jag köpte där förra året var dock kanon....som Kavat är...

Tidigare sålde de som sagt Kavat och jag blev mycket besviken när jag insåg att de slutat med det och kom då istället hem med märket Lejon......men påsen står kvar i hallen och vi är osäkra på om det verkligen är något vi vill tror är bra för barnen men samtidigt vet vi inte om vi låter oss luras av våra egna fördomar mot Skopunkten och att "billigt kan väl inte vara bra".

Jag skulle gärna vilja få hjälp med att ta död på mina fördomar...eller styrka dem - bara jag vet att mina två grabbar får bra skor!! jag går gärna barfota själv bara de får bra skor - men självklart vill man inte betala mer än nödvändigt med tanke på hur mycket de behöver.....

• sugaboo

Skor till barn är så dyra, så jag förstår om man går till en billigare som skopunkten och din sko. Men jag tror inte dem har lika bra kvalite och inte heller lika bra som vincent och andra dyra skor. Billigare skor är väl gjorda i kina eller nåt??

• sugaboo

vet inte??? elektronik??
    Riktiga vinterskor skulle jag inte köpt där men andra skor går nog bra.Har köpt ett bar höst skor jätte gulliga som är fint till kjol men som man int ebrukar ha ute och leka med mera när man ska vara fin:) Vintersjorna köpte jag på simple world pch är märket superfit och är i goretex matrial himmla dyra. Men tanken är hemsk att hon ska bli blöt och frysa om fötterna på dagis :(

• Flamingo

Med andra ord.....det känns som om vi borde lämna tillbaka de tre paren "Lejon" och istället lägga lite mer pengar på två par lite dyrare Kavat eller liknande - får bli en tripp till Coop Forum tror jag där jag hört att de har Kavat lite billigare än vad vissa skobutiker har.

Din Skos barnsko fick bra betyg i Vi Föräldrars test - kanske man skulle köpa ett par såna för att testa (som extra skor).

En sak har i stort sett alla föräldrar gemensamt även om åsikterna skiljer.....vi vill våra barns bästa!

• Flizan30

Vad jag har hört så är bra skor extremt viktiga för små barn och ända upp till tonåren då fötterna och lederna är mjuka och formar sig efetr fötterna. Så det skall vara skor i skinn och ej plast eller tyg. Typ billiga gympadojor. ha också hört att om barna har billiga skor som inte andas så kan barnet få fotsvamp. Så titta på skorna om det är äkta skinn osv eller om det är tyg, fekskinn eller likande. Jag tycker att kavatskorna är superbra tex. Jag resonerar såhär. Om jag köper dyra skor till pojken så kanske jag kan spara in på något annat. Min teori är hellre ett par bra och dyra än 3 billiga.Johanssons skoaffär brukar ge bra service och där finns oftast också bra prisvärda skor.

• norgesessan

jag såg forresten at dom hadde bevernylon vinterskor på coop forum....100kr...(räknar med at det är förra årets)

• Mia83

Det allra viktigaste med skor till små barn, förutom att de är i ett stabilt material, är att de är ganska höga. De ska vara så höga att de ger ett stabilt stöd för hela foten/vristen när barnet står/går. Enligt vad jag har hört är de vanligaste felen föräldrar gör med skor till sina barn:
    1. De köper för låga skor, som inte ger tillräckligt stöd, vilket kan ge problem senare i barnets liv.
    2. De låter syskonen ärva skor av varandra, vilket inte är bra eftersom två personer sällan har likadana fötter.

Svar på tråden Skor från Skopunkten - Lejon?