• Anonym (jättenojig)

Har någon annan här gjort en CT/datortomografi av buken?

Hej alla rara!

Jag mår grymt dåligt nu efter att ha läst så mycket hemskt om strålningen man får vid DT/CT. Jag fick akut ont i magen i maj, och det gjordes därför en datortomografi av buken i juni. Den visade ingenting avvikande, och nu känns allt bara så meningslöst. Varför gjorde jag den över huvudtaget?

Har nån annan gjort samma sak? Nojar ni er över ökad cancerrisk eller annat hemskt? Snälla få ordning på mina tankar med mig!

• Svar på tråden Har någon annan här gjort en CT/datortomografi av buken?
  • Anonym

Tycker du ska släppa funderingarns på ökad cancerrisk, den är minimal. Vi har bakrundsstrålning runt oss hela tiden och den strålning du fick i samband med CT-undersökningen motsvarar ett knappt års bakrundsstrålning vilket gör varken till eller från. Det är först vid upprepade undersökningar som man börjar ta strålningen i beaktning som risk.

• Anonym (jättenojig)

Tack! Egentligen vet jag det, för jag läste samma sak som du skrev på SSI:s hemdsida.

Egentligen är den strålning jag fick ännu mindre än vid vanliga DT, eftersom jag gjorde den i en modern maskin med strålreducerare. Samtidigt läste jag nån läsarkommentar till en artikel på Aftonbladet där någon påstod att det INTE var den kumulativa effekten, utan att skadan skedde i ett ögonblicks verk. Nu har jag hakat upp mig på vad EN person skrev, som jag inte ens vet yrkeskunskaperna på. Idiotiskt, men jag har tunnelseende just nu och är jätterädd. Inte många timmars sömn i natt. Det känns som om jag undertecknade min egen cancerdom den där dagen i juni.

Har verkligen INGEN annan gjort en DT/CT röntgen här? Jobbar någon med det då?

• Anonym (jättenojig)

Snälla? Ingen alls?

• Anonym

Hej, det var jag som skrev igår också. Jag är läkare och vår information är att det inte innebär ökad risk, jag räknar inte in strålrisk vid enstaka undersökningar förutom på gravida. Behövs iundersökningen göras så gör vi den. Man försöker dock undvika upprepade undersökningar för att följa sjukdomsförloppförlopp, då väljer jag annan undersökningsmetod om möjligt. Det är ett elände med forum ibland så tillvida att det skrivs mycket som inte stämmer och den som läser kan inte alltid sålla bland vad som är sakligt och inte. Ditt tunnelseende har ingenting med undersökningen att göra, snarare med stressen och oron. Kopplas av och gör något roligt istället och gläd dig åt att det inte var något fel med din mage.

• Ulle73

Om det var så då borde jag vara jätteorolig för jag har gjort Datortomografi tre gånger sedan i april och skall göra det igen på måndag.

Det är inget som jag ens har tänkt på..

• Anonym (jättenojig)

#4 (läkaren): Tack för ditt sakkunniga svar! Det är SKÖNT att höra att en engångsundersökning inte räknas som riskabel inom branschen. Det var just denna kommentar om "ett ögonblicks verk" som fastnade hos mig, och då kände jag att det var kört. Nu stör det mig så in i ... eftersom symptomen är borta och jag kanske borde ha tackat nej till den där DT:n och därmed inte själv ÖKAT min framtida cancerrisk. Du som läkare - skulle du kunna tänka dig att lägga dig i en DT-kamera vid viss indikation på njursten? Är du såpass trygg i riktlinjerna? Förlåt, jag greppar efter halmstrån här, men jag behöver hitta ett rationellt sätt att förhålla mig till det för att kunna sova bättre i natt.

Ulle: Jag förstår att du går igenom upprepade undersökningar, och jag beklagar verkligen att du behöver göra det. Samtidigt är din situation en helt annan eftersom du redan är allvarligt sjuk. Då överväger ju vinsterna de eventuella förlusterna på ett helt annat sätt om du förstår hur jag tänker. Du har allt att vinna på att man kan se ett positivt förlopp, medan jag i grund och botten (gud låt det förbli så) är frisk. För övrigt vill jag passa på att berätta att jag (bland tusentals andra) håller mina tummar för dig!

• Anonym

Jag är helt trygg i att det är en bra och ofarlig undersökning för mina patienter. Jag skulle inte tveka en sekund på att genomgå undersökningen för egen del om jag behövde.

• Anonym (jättenojig)

Tack rara du. Jag känner mig sjukt fånig och sjukt orolig om vartannat. Samtidigt försöker jag tänka på hur mycket annat vi utsätter oss för helt frivilligt, med ett leende - joniserande strålning på långflygningar för att bara ta ett exempel. Borde inte hela kabinpersonalen och alla piloter vara cancerdrabbade efter många år där uppe i strålfältet...

TACK igen för att du tog dig tid!

• Anonym (jättenojig)

Puff!

• Ulle73

Tack! Jo självklart är jag i en annan sits. Men jag hade inte tvekat annars heller. Man kan inte gå och vara rädd för allt. Livet är för kort för att oroa sig... njut istället. Jag är övertygad om att det inte är någon fara för dig.

Kramar

Svar på tråden Har någon annan här gjort en CT/datortomografi av buken?