• monnys

Inte godkänt på halkan!!!!!!!!

Jag gjorde halkan idag,jag blev inte godkänd ,jag fattar ingenting!!!!!!!
    Det ska ju bara vara en övning ,jag har aldrig hört om någon som inte har klarat halkan.
    Jag gjorde bara lite småfel,när jag fick sladd tryckte jag enbart på kopplingen som man ska göra men fick sedan bromsa för att stanna eftersom att bilen svängde runt.
    Och när jag skulle starta bilen igen så var jag så stressad och nervös att jag fick motorstopp och glömde lägga ur 2.ans växel.
    Jag körde rätt hastighet och gjorde som handledaren sa,det var bara min nervositet som sabbade för mig,jag har inte haft några problem på körskolan utan det blev bara nu av halkan,jag blev nog lite skraj.

Handledaren sa: kom så ska vi prata själva och då tänkte jag att hon skulle väl säg a åt mig att försöka vara lite mindre nervös till nästa körpass,men nej hon bara: du kan gå hem nu och då hade jag 2 timmar kvar av halkan,
    då sa jag: kan jag inte få en chans till? Hon bara nej,du har redan fått så många chanser.
    Jag menar det ska vara en övning,det är ingen uppkörning,eller vad tycker ni?

• Svar på tråden Inte godkänt på halkan!!!!!!!!
  • Em00

Eftersom man brukar vara i slutet av övningskörning och sånt, när man gör halkbana, så borde man vara så pass säker i bilen att man inte gör något misstag...
    Men, på det igen bara!
    Nästa gång blir det nog bra!

• Tutilure

Så vitt jag har förstått det så går det att misslyckas på halkan, men det är inte så vanligt.
    Om de bedömer det som att du inte har tillräcklig körvana så godkänner de inte.
    Var du väldigt nervös?

♥ Minou, vår älskade ängel ♥
  • ettplustack

Klart de kan underkänna en, det är ju till för att man ska kunna handla säkert på ett halt underlag, och var du inte säker om du skulle hamna i en sådan situation är det väl klart att de inte vill att du ska möta en sådan situation på riktigt, visst svider det säkert men det är bara bra att göra halkan många gånger, tänk vad säker du kommer vara sedan :)

• monnys
    Tutilure skrev 2009-07-18 01:04:53 följande:
    Så vitt jag har förstått det så går det att misslyckas på halkan, men det är inte så vanligt.Om de bedömer det som att du inte har tillräcklig körvana så godkänner de inte.Var du väldigt nervös?
    Ja,jag var väldigt nervös,men jag tycker att jag borde ha fått provat att köra mer eftersom att jag hade 2 timmar kvar på halkan.
  • jassikan

www.gillinge.se/FAQ/Intyg-om-genomford-riskutbildning/

"-Kan man bli underkänd?
    Det är visserligen inte ett prov som du ska genomföra på Gillinge, utan en utbildning. Men du måste av utbildnings- och säkerhetsskäl, vara duktig på att köra bil, för att kunna uppnå de mål utbildningen (Vägverkets kursplan) kräver. "

Nästa gång - försök tänka på att det är kul att prova på att halka omkring när det sker under bra förhållanden

• sasssyy

ja klart de kan underkänna en, det är inte vanligt dock. När jag tog halkan förra gången (avbröt körkortstagandet då har återupptagit det) så var det oerhört viktigt att man hande kommit till ett visst ställe i sin körning.

Jag gick på körskola och de ville absolut inte att jag skulle ta halkan, jag tog den sisådär 5 lektioner för tidigt enligt dem, men klarade den galant trots lite smågnissel från kontrolltornet.
    DOCK blev två tjejer underkända... men de körde också i diket med sin bil... i 20 km/h... hur fan man nu lyckas med det.

Saken är den att halkan har ersatt lite det som kallades för "Lilla uppkörningen" förr.. De är hårdare på halkan nu än vad de var för 10 år sedan så det blir vanligare att folk missar, jag tror att jag hade missat idag om jag hade kört som jag gjorde sist.

Det är ett test.. inte en övning.

• ettplustack

Visst blev jag mycket nervös nu eftersom jag ska göra halkan om typ 1,5 månader men det är bra att man läser att det är svårt :)

• Lajm88

Jag tror hon som höll i halkan var ovanligt sur den dagen.

• timalillah

Visst det är skitkul med halkan men skitdyrt med. Eller har dom ändrat priserna det var ett tag sedan jag tog körkortet nu vad kostar det idag?

• ettplustack
    timalillah skrev 2009-07-18 01:22:19 följande:
    Visst det är skitkul med halkan men skitdyrt med. Eller har dom ändrat priserna det var ett tag sedan jag tog körkortet nu vad kostar det idag?
    1750
Svar på tråden Inte godkänt på halkan!!!!!!!!