• Nilla74

Kan halsfluss gå över av sig självt?

- Eller måste man äta penicillin? Jag tror att jag har det - ska till läkare senare idag och kolla upp det. Hur påverkar i så fall penicillinet Daniel genom bröstmjölken? Han är 5 månader och har precis avslutat en egen penicillinkur.

• Svar på tråden Kan halsfluss gå över av sig självt?
  • HumDis

Nej, halsfluss går inte över av sig självt. Det kan t o m bli livsfarligt om man går med det för länge. Dessutom kan man få en halsböld som måste opereras...

• Xara

Naturligtvis kan det gå över av sig själv, de allra flesta gör det... (SÅ länge har det inte funnits antibiotika... ). Men som HumDis skriver kan det bli jätteläskiga komplikationer av obehandlad halsfluss om man har otur, därför tycker ju doktorn att man ska ta medicin å det snaraste när halsflussen är konstaterad...

• Jannamia

Är det av lindrigare art så brukar de oftast gå över utav sig själv. Jag har halsfluss 1 gång per år minst och har bara gått på pencillin 1 gång i mitt liv, då jag var riktigt risig. För mig har det försvunnit på ca en vecka. Men hör med en läkare om du är orolig.

• Pyret05

Beror halsflussen på virus så går det över av sig självt. De brukar ta en odling för att se om det beror på bakterie eller virus. Visst kan det gå över av sig självt också även om det är bakterie men då brukar man få tillbaka den antingen som halsfluss eller något annat.

• HumDis

Aha, jag visste faktiskt inte att man kan "vänta ut" halsfluss när det är en streptokock som ligger bakom men nu har jag lärt mig nåt nytt!! :)

• Pyret05

humdis, man kan ju få otäcka följdsjukdomar eller få tillbaka skiten så det är väl ändå inget att rekommendera. jag vet en som det vandrade runt i kroppen på och de fick buk med det när det fanns nere i tån
    På mig gick det över av sig självt när jag var utomlands en gång och jag fick tillbaka det 4 ggr innan jag fick superdunder pencillin som tog bort det.

• Heli77

Jag fick halsfluss en gång och var JÄTTEDÅLIG! Hade närmare 40 graders feber och kunde knappt ens svälja vatten. Var verkligen tvungen att få pencillin och blev snart bra igen.

Efter det fick jag stora problem med mina halsmandlar..jag som aldrig någonsin har haft problem med dem. Det slutade med att jag fick en stor halsböld som de var tvungna att dränera hela 3 gånger för att få bort och en akut operation av halsmandlarna.
    Kan säga att den operationen var det bästa som hänt mig - efter det har jag inte haft några problem med förkylningar eller halsont.

Så om du misstänker att du har halsfluss - ring vårdcentralen meddetsamma så att du kan få behandling. Det smittar lätt också, så se upp så att din familj inte får det.

• HumDis

Anledningen till att jag trodde att det aldrig går över av sig självt var att under min tonårstid.. eller rättare sagt från det att jag var ca 10 tills jag var 16-17 så hade jag EXTREMT många halsflussar.. säkert minst 25 stycken.. och dom skulle operera bort mina halsmandlar när jag var 15 men då vägrade jag Sedan gick det över nåt år senare så då behövdes ju inte det längre. Men varje gång jag fick halsfluss blev jag superdålig och de gick inte över av sig själva...

• Nilla74

Det var inte halsfluss för det fanns inte streptokocker i odlingen. Så infektionen i halsen var ett virus och jag fick inte någon penicillin, bara ett slags gurgelvatten.

Svar på tråden Kan halsfluss gå över av sig självt?