• skånetös78

Kan man rida i tights?

Ska rida islandshäst 2 timmar på måndag och har tyvärr skänkt bort mina ridkläder för flera år sen. Så min fråga är nu, kan man rida i tights eller är det bättre med andra byxor?!

*Välkommen älskade Linnea! 7/11-08*
  • Svar på tråden Kan man rida i tights?
  • Tecken

Om det inte är någon innersöm så borde det funka.

• skånetös78
    Tecken skrev 2009-07-18 10:14:21 följande:
    Om det inte är någon innersöm så borde det funka.
    Det är det nog tyvärr men jag kan inte komma på några byxor som jag äger som inte har innersöm..
  • SilverEmma

Jag har jobbat som turridningsguide på islandhästar, satt på hästen runt 5 timmar/dagen. Jag red alltid i jeans.

Kan dock inte rida i jeans om det gäller "vanlig" ridning, dressyr, hopp...men på islandshästarna var det perfekt!

• linjes

Känns som om tights är rätt tunt för att ha att rida i,är det inte bättre med ett par stretchjeans?

• skånetös78
    SilverEmma skrev 2009-07-18 10:19:37 följande:
    Jag har jobbat som turridningsguide på islandhästar, satt på hästen runt 5 timmar/dagen. Jag red alltid i jeans.Kan dock inte rida i jeans om det gäller "vanlig" ridning, dressyr, hopp...men på islandshästarna var det perfekt!
    Åh vad bra att veta! Jag har ett par "finstövlar" i läder där klacken är av plast, tror du att de kan funka att rida i? eller blir det "halt" eftersom väl klacken vanligtvis är av gummi på ett par riktiga ridstövlar? Vilket annat skoalternativ skulle kunna funka bättre annars?
  • SilverEmma
    skånetös78 skrev 2009-07-18 10:24:17 följande:
    Åh vad bra att veta! Jag har ett par "finstövlar" i läder där klacken är av plast, tror du att de kan funka att rida i? eller blir det "halt" eftersom väl klacken vanligtvis är av gummi på ett par riktiga ridstövlar? Vilket annat skoalternativ skulle kunna funka bättre annars?
    Klacken är ju mest till för att "ta emot" så att foten inte fastnar i stigbygeln, så det blir säkert jättebra! Eller menar du att hela sulan är av plast? Det kan ju bli lite halt om det småregnar lite, men det kan funka bra ändå. Såg många lustiga alternativ på ridkläder så jag tror din outfit kommer fungera alldeles utmärkt.
  • skånetös78
    SilverEmma skrev 2009-07-18 10:40:01 följande:
    Klacken är ju mest till för att "ta emot" så att foten inte fastnar i stigbygeln, så det blir säkert jättebra! Eller menar du att hela sulan är av plast? Det kan ju bli lite halt om det småregnar lite, men det kan funka bra ändå. Såg många lustiga alternativ på ridkläder så jag tror din outfit kommer fungera alldeles utmärkt.
    Jo precis, hela sulan är i plats, var lite otydlig där! Har nog inte ett enda par skor med sula i gummi (äger inte ens ett par gummistövlar!) Jo jag kan tänka mig att det finns flertalet klädslar som kan se lite roliga ut så jag kör på nog på med det jag tänkt om jag inte kommer på något annat!
  • SilverEmma
    skånetös78 skrev 2009-07-18 10:43:28 följande:
    Jo precis, hela sulan är i plats, var lite otydlig där! Har nog inte ett enda par skor med sula i gummi (äger inte ens ett par gummistövlar!) Jo jag kan tänka mig att det finns flertalet klädslar som kan se lite roliga ut så jag kör på nog på med det jag tänkt om jag inte kommer på något annat!
    Hoppas du får kul & en bra ledare till din tur!
  • Dammtussen

Har själv alltid mot allas bättre vetande nästan alltid ridit i gympa skor sååå bekvämt. Och har man "rätt" fotställning (om ni fattar vad jag menar ) så halkar foten ur stigbygeln om något händer. sen byxor som jag gillade att rida i var ett par lite tjockare jassbyxor.
    Hoppas du får det underbart!!

• SilverEmma
    Dammtussen skrev 2009-07-18 10:49:44 följande:
    Har själv alltid mot allas bättre vetande nästan alltid ridit i gympa skor sååå bekvämt. Och har man "rätt" fotställning (om ni fattar vad jag menar ) så halkar foten ur stigbygeln om något händer. sen byxor som jag gillade att rida i var ett par lite tjockare jassbyxor.Hoppas du får det underbart!!
    Jag har aldrig sagt något när lite mer rutinerade ryttare kommit i gympaskor, som du säger, har man rätt fotställning så glider den på rätt håll.

Trivdes aldrig i det själv bara, hade mina ridskor, typ gympasko med klack, som jag älskade.
Svar på tråden Kan man rida i tights?