• Saltstänk

Myomnekros och gravid

Jag undrar om det finns någon som kan dela med sig av sina erfarenheter av myomnekros under graviditeten? Hur länge satt smärtorna i? Hur länge var ni sjukskrivna? Hur ofta följdes myomet med ultraljud? Blev det några komplikationer under graviditeten eller vid förlossningen?

Jag har ett stjälkat myom på utsidan av livmodern som började göra ont för drygt 2 veckor sedan, då var jag i vecka 20. I början var smärtorna kraftiga och jag hade stigande sänka. Nu har sänkan sjunkit och smärtorna avtagit, men jag får fortfarande ont när jag anstränger mig. Är sjukskriven, men ska eventuellet börja jobba igen om en vecka. Har ett fysiskt tungt arbete. Funderar mycket över hur det ska gå och om det påverkar våra små pyren. Är gravid med tvillingar.

• Svar på tråden Myomnekros och gravid
  • Saltstänk

*puffar lite*

Finns det inte någon med erfarenhet av detta?

• anever

Hej.
    Har även jag ett myom som upptäktes pga. blödning i v. 14. Är nu i v. 38 och går och väntar. Mitt myom sitter även det på utsidan av livmodern. Från början låg myomet precis vid livmodertappen och läkarna sa att vaginal förlossning ej var möjlig. Då jag var i ungefär v. 24 visade ul. att myomet följt med livmodern då den vuxit, och att den satt precis vid revbenet. Så nu är det vaginal förlossning som gäller, detta bestämmdes slutgiltigt v. 35
    Har under graviditeten haft smärta från myomet i perioder som har hållit i sig omkring 2-3 dygn, de har ofta varit i samband med ökade samandragningar. Jag har ej varit sjukskriven.
    Mitt myom har kontrollerats ungefär en gång i månaden,(har även högt blodryck som även det kräver fler ulltraljud för att kontrollera bebisens tillväxt). De läkarna annars sakt till mig var att då myomet sitter på utsidan påverkar de ej bebisen i maggen, däremot kräver ju myomet också sin plats.
    oj vad långt de blev. får skriva mer sen. hoppas svaren gav något iallafall.

• Gargamel

Hej,

jag har också varit gravid med tvillingar med myom - och mitt myom upptäcktes i v. 13 pga. nekrossmärtor. Jag var inlagd i två dagar på sjukuset. Mitt myom satt i livmoderväggen (intramuralt) och var ca. 5x3 x3 cm stort. Efter nekrosen var jag sjukskriven i tre dagar men efteråt hade jag inga smärtor alls annat än vad jag tolkade som vanliga ligamentsmärtor. Jag blev sjukskriven i v. 24 som är normal procedur för tvillinggravida.

Mitt myom blev kontrollerat vid varje UL (och dem var det många av ) men det växte inte. Förlossningen försöktes först vaginalt men blev med kejsarsnitt.

Mina tvillingar är nu nästan 3

Jag har förstått att stjälkade myom är dem som är lättast att göra något åt efter graviditeten om det blir nödvändigt.

Lycka till med allt

• Saltstänk

Tack snälla anever och Gargamel för era svar!{#lang_emotions_smile}

Vad skönt att höra att allt gått väl för er! Det gör mig lite lugnare! I samband med mina mest akuta smärtor gjordes ett par ultraljud, men nu är nästa UL planerat till i början av september, dvs v 28 som är rutin som TUL här med tvillingar. Känns lite jobbigt att behöva vänta så länge. Mitt myom var från början ca 3x3 cm, men har växt till sig till ca 6x5 cm och ligger precis som anevers precis under revbensbågen på vänster sida. De dagar jag känner av det som mest så kan jag känna det från utsidan som en stenhård öm boll. Vissa dagar mår jag jättebra och andra känner jag av det mer, särskilt om jag ansträngt mig. Hoppas på att det ska ge med sig eftersom det är tänkt att jag ska börja arbeta nästa vecka.

Gargamel: Du skrev att din förlossningen avslutades med kjesarsnitt. Var det myomet som påverkade värkarbetet? Intramurala myom här väl en större tendens att göra det om jag har förstått rätt? Du behöver bara svara om du vill!

• Gargamel

Hej,

interessant teori - det har jag aldrig tänkt på. Min mamma och mormor har heller inte kunnat föda normalt pga. dåliga värkar så jag gick egentligen bara ut från att jag hade samma skavank när jag efter värkstimulerande dropp aldrig ens fick krystvärkar.

Men bed om ett extra UL om du är orolig. I danmark där jag bor, kommer man till tillväxt UL varje månad som tvillinggravid. Och med myom tycker jag det är en extra indikation på lite tätare kontrol.

/Gargamel

• anever

hej
    Mitt myom har konstigt nog krympt under graviditeten, från ca 12x10 till att nu "endast" vara 7x 4, om det var ett mätfel på första ul. eller om de har krympt är inget som läkarna kan svara på. Det som sas till mig från början var att myomet oftast växer första halvan av graviditeten men att de sedan stannar av.
    Mitt myom blir också hård som en boll och sedan som träningsverk på myomsidan.
    Jag tycker oxå att du kan be om fler kontroller om du är orolig. Men de flesta på mvc verkar inte tycka att myomet utgör så stort problem.

• Saltstänk

Ja, MVC verkar inte särskilt bekymrade, vilket ju i och för sig är ett gott tecken. Senaste dagarna har jag mått bättre och jag planerar nu för att börja jobba nästa vecka så får man se hur det går. Har dessutom ett läkarbesök om två veckor så om jag fortfarande känner mig orolig och har besvär så får jag ta upp ett nytt UL med dem då. Jag har också läst att myom vanligtvis växer till första halvan av graviditeten och att det sedan håller sig lugna eller rent av krymper, efter graviditeten kan de t o m försvinna. Man får hålla tummarna för det!

Jag håller tummarna för dig, anever; för er lilla/lille tittar väl sannolikt ut vilken dag som helst!

• anever

Vi får absolut se det som postitivt att de på mvc inte är oroliga. ja de är inte långt kvar nu känns väldigt spännande. hopppas de går bra för dig också....jag kan skriva igen efter det är klart och den lilla tittar fram

Svar på tråden Myomnekros och gravid