• Anonym (vaxproppen)

Är det vaxpropp jag fått?

hejsan...
    har under en tid märkt att mitt ena öra sticker till ibland, innuti.. det gör inte ont när jag trycket på "flärpen", men det gör däremot ont, eller känns när man trycker ovanför... när jag sväljer klickar det till i örat, precis som lock.. och det känns som jag har lock för örat.. det som känns går även ner lite i käken och jag det känns liksom tungtpå den sidan när man öppnar munnen....

idag är det värre än nånsin!

jag har googlat runt lite och tror det är Vaxpropp jag fått, men är inte säker.. någon som haft det om känner igen symptomen??? jag använder göronproppar ganska mycket och läste man kan få det beroende på det.

idag är tyvärr inte apoteket öppet där jag bor, och ikväll har en vän inflyttningsfest och det blir nog en utgång.. är det skadligt på nåt vis att vistas i hög musik när man har vaxpropp?? någon som vet??

skulle vara jättetacksam för svar!

• Svar på tråden Är det vaxpropp jag fått?
  • Tullemo

Hej!! Har varit öronbarn och har fortfarande problem med öronen. Det kan också vara att du har vätska bakom öron som gör att klickar till när du sväljer och öppnar munnen vid gäspningar och ätande osv. Prova att blåsa, du håller för näsan och blåser, det kan kännas obehagligt men känns mycket bättre när "locket" släpper. Fungerar inte det kan det vara en vaxpropp och får du inte bort den med revaxör så ring din läkare. Lycka till!

William 2007-12-31, mammas hjärta!!
  • Anonym (vaxproppen)

tack, ska prova det!! men du vet inte hur det är med om jag nu skulle gå ut och vistas i hög musik??

• Anonym (vaxproppen)

hur länge/hårt ska man blåsa?

• Tullemo

Med musik vet jag tyvärr inte, har du märkt att du hör sämre? I så fall kanske det börjar "ringa" lite i öronen. Eller använd såna här tryckutjämnande öronproppar som går att köpa på apoteket. De fungerar ju när man flyger så de borde ju fungera även i detta fall!

Ja blås till du inte orkar längre eller du känner att det släpper. Det brukar ofta bli att det frasar och sprakar eller vad man ska säga, det kan göra lite ont också men det går snabbt över!

• Tullemo

Och så hårt som du känner att du klarar, eller "normalt" :)

• Anonym (vaxproppen)

okej, har povat 4 gånger nu, mans ka ha stämngd mun eller? äns å länge har det inte släppts, men jag får försöka vidare =)

• Anonym (vaxproppen)

nej, jag tycker inte att jag börjat höra sämre.. och det ringer/susar inte i öronen eller så, det enda som händer ibland är att det liksom sticker till innuti och det gör jätteont! man liksom hoppar till!

• handex

Jag har haft många vaxproppar, har lite problematiska öron.. I våras fick jag ut en groteskt stor ur vardera örat! Otroligt vad som ryms där inne :) Jag fattar inte hur jag kunde gå med dem i öronen och ändå höra något alls.

Skaffa revaxör eller cerusol, och en sån där gummiblåsa som man får med. Ofta hjälper det efter en eller några behandlingar (man droppar i örat och låter verka 30 min eller så länge man orkar ligga på sidan).

I värsta fall får du gå till vårdcentralen så tar de till kraftigare doningar.

Öronproppar förvärrar problemen. Har man en vaxpropp "på gång" så eskalerar det direkt om man t ex sover med öronproppar. Har man däremot rena öron så är det inga problem att sova med öronproppar.

Angående hög musik så borde en vaxpropp snarare skydda örat än att göra det mer känsligt, men jag vet inte säkert.

Det är sjukt störande att höra dåligt på ena örat..

• Anonym (vaxproppen)

okej, så man blir inte bättre med en gång när man använder revaxör utan måste genomgå behandlingen några gånger innan det släpper helt? läste nånstans även om att man kunde fylla örat med vatten och en klick olivolja? men på ett annat ställe läste jag att har man i vatten förvärras det snarare? är det ingen huskur att lita på?

• Anonym (i branschen)

Det låter som att du skulle kunna ha en vaxpropp, men frågan är exakt hur ont det gör för dig? Om smärtan är mer som en tryckande känsla är vaxpropp mer troligt. Gör det däremot mer intensivt plötsligt huggande ont borde du kolla så det inte är något mer akut.

Att det känns som att du har lock för örat talar för vaxpropp. Då brukar det vara så att man får vatten som fastnar bakom och gör att man dels hör sämre och dels får lockkänsla. Flitigt användande av öronproppar gör att man stimulerar vaxproduktionen i hörselgången och ökar därmed risken för vaxproppar. Dessutom är det lätt att man trycker ihop befintligt vax till en propp när man trycker in öronproppen.

Om vaxproppen inte är jättekraftig kommer den lossna efter några gångers användande av Revaxör. Jag hade rekommenderat att både hälla det i örat och ligga ned på sidan i en halvtimme några gånger för att ge det en chans att verka längre, samt att ha i revaxör plus en bomullstuss under natten. Sen kan du försiktigt skölja med blåsan som medföljer. Observera dock att det ska vara försiktigt, trumhinnan är inte helt okänslig och kan faktiskt brista om den är skadad redan från början eller utsätts för alltför kraftigt tryck.

Om inte Revaxören hjälper får du ringa till vårdcentralen så spolar de örat på dig. Faktum är att vårdcentralen lär med största sannolikhet inte ens vilja ta emot dig om du inte använt Revaxör under ett par dagar först.

När det gäller hög musik och om det faktiskt är en vaxpropp (och inte något annat) så är det alls ingen fara. Locket för öronen gör ju bara att du hör sämre ...

Svar på tråden Är det vaxpropp jag fått?