En datortomografiundersökning utsätter kroppen för mer strålning än vid vanlig röntgen. Stråldosen vid en undersökning med datortomografi överskrider dock sällan den dos du under ett år får från din vanliga och naturliga omgivning.
Röntgenläkaren väger alltid nyttan av en riktig diagnos mot strålningsrisken.
Dosen beror på vilken kroppsdel som undersöks, men man har hittills kunnat komma upp till 10 millisievert per tillfälle vid en magröntgen. Det är en hög siffra, 1000 gånger högre än vid en tandröntgen. Cancerrisk måste därför vägas mot den nytta patienten kan ha av att få en bra diagnos. År 2005 gjordes 650 000 undersökningar i Sverige och beräkningar visar att dessa ger upphov till 240 cancerfall årligen. (dvs ca 2708 fall, men detta var 2005 och strålningsdosen har de lyckats minska nu när det är 2009 så cancerfallen är mindre).
Men som sagt... det är väl bättre att bli undersökt och upptäcka en eventuell sjukdom så man kan få behandling än attgå med sjukdomen utan att bli behandlad.
Skulle jag bli sjuk eller något annat och behöver göra en skiktröntgen så gör jag hellre det än oroa mej för om jag har någon sjukdom som jag behöver behandling för