• Sefa

hjälp! - röd och sprickor i ljumskarna

Min son är 18 dagar nu och är röd i ljumskarna: huden där är även sprucken. Han verkar inte ha ont, men det känns väldigt obehagligt. På BVC fick vi inte mycket hjälp, bara tipset om inotyol. Det började vi med idag, innan provade vi med Weleda Calendula Body Cream vilket verkade funka, men det gjorde det inte.
    Har ni bra tips eller någon idé vad problemet kan bero på? jag ammar och vi använder pampers - läste någonstans att visa bebisar är allergiska mot pampers, men sonen är bara röd och sprucken i ljumskarna, ingen annanstans... Kan det vara svamp kanske?

Tacksam för tips...!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-22 16:56
    Tack så mycket för ala svar! vi gör rent med kompresser och barnolja och sen har vi bepanthen på - och det hjälper!

Lycka till er andra också!

• Svar på tråden hjälp! - röd och sprickor i ljumskarna
  • vic4

Jag skulle smörjt med Idominsalva eller annan salva och luftat för att se om det går över.
    Något annat tips har jag inte förutom prata bvc som du redan gjort..

• Saarraa

Har du provat salvan bepanthem? Den var super när min son var bebis :) Nu kör jag med puder eller inotyol :)

• Blicka

inotyol hjälper min son när han är irriterad i huden just vid ljumskarna.

• Tussi80

Min son fick sådär när han var 2 veckor gammal och jag pudra och smorde men inget hjälpte, priskarna fläckte upp små sår oxå.  när jag efter en lång tid frågade på bvc så sa hon att det verkar vara svamp och jag fick en kräm att smörja med och vips så var utslagen borta på bara 3 dagar

• annasara79

vår lilla tjej (16dar gammal) har oxå blivit lite sprucken i ljumskarna, på bb sa de till oss att låta henne ligga utan blöja och smörja med bröstmjölk.

• Mela78

Bepanthen har fungerat bäst vid hudsprickor i veck på båda mina barn. Rengör med vatten, torkar och smörjer med ganska mycket Bepanthen morgon och kväll. Brukar försvinna på en eller ett par dagar.

• Fru annmi

eller lite vanligt Potatismjöl

• Saarraa

När du torkar i veckan, kom ihåg att inte "dra" med handduk.. Utan "dutta".

• Maddebidda

Blanda inotyol och idominsalva och smörj på. Min bvc sköterska sa att dom två salvorna kompleterar varandra. Lufta oxå.

• Maddebidda

Byte till Libero blöjor kan oxå vara bra min kompis har gjort d på båda sina barn och det försvann.

• BabyJia

Min dotter va väldigt röd dem första dagarna hemma efter BB + att hon fick en liten spricka. Vi smörjde med Bepanthem å de försvann. Visst hon blir röd emellanåt, men då tar vi bara till me den salvan å sen vid nästa byte ser de bättre ut. E mycket nöjd me den salvan faktiskt.

• Carrie

Vi smorde tjockt med Inotyol på sonen i ljumskarna när han hade sprickor. Det kan ta några dagar innan det läker. Det kan ju iofs vara svamp i det oxå, kolla med bvc vad de rekommenderar för salva.

Äntligen! 1/11 08 föddes vår son!
Svar på tråden hjälp! - röd och sprickor i ljumskarna