• KringlanL

Tips som fungerar mot svullen mage??

Är i v.11 med 4e trollet & undrar om någon har något bra, beprövat knep som hjälper mot svullna tarmar och magsäck??
    På morgonen känner man sig nästan normal, man känner lilla livmoderkanten halvvägs upp till naveln..
    Sen för varje timme som går så ser man mer och mer svullen ut och på kvällen är man rund som en badboll! Magen är öm och med ett hemskt illamående på det så känner mig sig minst sagt ofräsch..

Så tips tack!!

• Svar på tråden Tips som fungerar mot svullen mage??
  • Tandvärk

Dimetikon (eller Minifom, samma sak), receptfritt på apoteket. Räddade mitt liv i början av graviditeten!

• Laguna

Skär ner på kolhydrater. Det blir väldigt stor skillnad, gaser förekommer inte om man slutar helt med kolhydrater. men det är svårt om man mår illa. Googla ordet doktor så kommer dr. Dahlqvists blogg upp, titta på hälsovinster. Jag är i v. 39 o har försökt att hålla ner på kolhydrater, när det funkar är inte magen svullen.

• FruNaftra

Dum fråga kanske, men vad är det??? Det måste jag testa! Jag känner mig stor som en flodhäst och det är sååå tröttsamt

Tandvärk skrev 2009-07-18 14:02:04 följande:
    Dimetikon (eller Minifom, samma sak), receptfritt på apoteket. Räddade mitt liv i början av graviditeten!
  • Tandvärk

FruNaftra: En liten harmlös kapsel som på något vis binder gaser i tarmen och "eliminerar" dem. Finns även i flytande form att ge spädbarn med magont.. Rekommenderas STARKT.

• KringlanL

Tack för tipset! Minifom har jag ju använt på trollen när de var nyfödda, ska inhandla Dimetikon imorgon!!

• FruNaftra

Ååhh mirakelmedicin!!!! Det ska jag köpa bums Tack snälla du för tipset

Tandvärk skrev 2009-07-18 15:57:43 följande:
    FruNaftra: En liten harmlös kapsel som på något vis binder gaser i tarmen och "eliminerar" dem. Finns även i flytande form att ge spädbarn med magont.. Rekommenderas STARKT.
  • KringlanL

Nu har jag ätit Dimetikon i 3 dagar snart och det känns otroligt mycket bättre! Fortfarande lite svullet men en betydlig skillnad.
    Jag har ju mått illa hela dagarna, värst på kvällarna när magen varit som mest svullen, men igår kväll mådde jag förvånansvärt bra!! =)

Så till mig fråga.. Någon som vet hur länge man kan äta dem?
    Tandvärk - hur länge åt du dem?
    På en annan sort stod det 10 dagar, men på den här står det ingenting. Så kanske bara att ta tills det känns bra?
    Jag tar 3 om dagen..

• Tandvärk

Vad roligt att det funkar även för dig! Jag åt dem en längre tid när det var som värst i början av graviditeten, kanske sådär fyra, fem veckor i sträck - 3-4 om dagen. Sen slutade jag med dem och effekten kvarstod. Kan än idag drabbas av gasmage och äter dem då i någon vecka innan jag slutar igen. Mitt tips är alltså att du äter dem i några veckor nu så att magen blir snäll, sen får du prova att sluta. Kommer besvären åter vet du vad du gör . Vad gäller behandlingstid finns inga restriktioner, så du ska inte behöva ha dåligt samvete. En glad mage ger en glad blivande mamma och tvärtom, så ät på.

• Kime

Annars är ju ett gammalt beprövat knep mer fibrer och mer motion, för att hjälpa tarmperistaltiken. Hjälper inte det kan man även pröva med bulkmedel som även det finns att köpa på apoteket, typ Vi-siblin eller Lunelax. Dessa medel hjälper till att öka volymen på avföringen precis som fibrer gör, vilket gör att tarmperistaltiken ökar och svullnadskänslan minskar.

• Tandvärk

Fast vid graviditet med illamående och diverse andra krämpor är det inte alltid så lätt att orka tänka på vad man stoppar i sig och hitta kraft och inspiration till motion. Särskilt inte när man som KringlanL har tre barn som tar tid där hemma.. Då tycker jag att man med gott samvete kan fuska sig till ett snabbt och befriande resultat med hjälp av denna eminenta (och totalt harmlösa/biverkningsfria) lilla kapsel. Därtill bör nämnas att magen inte nödvändigtvis reagerar på samma vis på fibrer och motion som den gör i icke-gravid-tillstånd...

• KringlanL
    Kime skrev 2009-07-22 10:09:06 följande:
    Annars är ju ett gammalt beprövat knep mer fibrer och mer motion, för att hjälpa tarmperistaltiken. Hjälper inte det kan man även pröva med bulkmedel som även det finns att köpa på apoteket, typ Vi-siblin eller Lunelax. Dessa medel hjälper till att öka volymen på avföringen precis som fibrer gör, vilket gör att tarmperistaltiken ökar och svullnadskänslan minskar.
    Oj, jag kan inte få i mig mer fibrer och arbetar som instruktör med ett just nu hektiskt schema.. Den här veckan har jag 10 klasser, dvs 10 timmars intensiv träning, så ska nog inte köra mer än så.. ;)
    Tandvärk skrev 2009-07-22 10:07:22 följande:
    Vad roligt att det funkar även för dig! Jag åt dem en längre tid när det var som värst i början av graviditeten, kanske sådär fyra, fem veckor i sträck - 3-4 om dagen. Sen slutade jag med dem och effekten kvarstod. Kan än idag drabbas av gasmage och äter dem då i någon vecka innan jag slutar igen. Mitt tips är alltså att du äter dem i några veckor nu så att magen blir snäll, sen får du prova att sluta. Kommer besvären åter vet du vad du gör . Vad gäller behandlingstid finns inga restriktioner, så du ska inte behöva ha dåligt samvete. En glad mage ger en glad blivande mamma och tvärtom, så ät på.
    Ja, det känns helt otroligt bra! Till och med sambon säger att jag kom hem från jobbet/träningen igår som en helt ny människa! =)
    Så tusen tack för tipset!
Svar på tråden Tips som fungerar mot svullen mage??