• HeddaBigBum

Vad händer om man tanker fel sorts bensin?

Kanske en dum fråga, men vad händer om man tankar fel bensin (för låg)? Hur skadligt är det för bilen om alls?

• Svar på tråden Vad händer om man tanker fel sorts bensin?
  • Dynamic

Inte alls om du gör det en enstaka gång. Inte ens om du gör det flera gånger. Om du har en turbo så bör du dock hålla dig till 98 oktan så långt d går.

• linjes

Min man tankade i vanlig bensin istället för diesel en gång och bilen stendog,dom fick tömma bilen och så fick dom igång den igen

• HeddaBigBum
    Dynamic skrev 2009-07-18 15:02:26 följande:
    Inte alls om du gör det en enstaka gång. Inte ens om du gör det flera gånger. Om du har en turbo så bör du dock hålla dig till 98 oktan så långt d går.
    Åh, det låter ju bra!
    Vi är på semester i Sverige (bor i USA) och gubben min fick väl hjärnsläpp och fick för sig att 95 var diesel så han tog 78 (eller var det 87?) istället... Bilen är lånad, så då blir man ju lite nervös för att ha sönder den.
  • Dynamic
    linjes skrev 2009-07-18 15:03:10 följande:
    Min man tankade i vanlig bensin istället för diesel en gång och bilen stendog,dom fick tömma bilen och så fick dom igång den igen
    Ja fast det är ju inte fel sorts bensin
  • Dynamic
    HeddaBigBum skrev 2009-07-18 15:04:24 följande:
    Åh, det låter ju bra! Vi är på semester i Sverige (bor i USA) och gubben min fick väl hjärnsläpp och fick för sig att 95 var diesel så han tog 78 (eller var det 87?) istället... Bilen är lånad, så då blir man ju lite nervös för att ha sönder den.
    Det var nog 87 vänta så ska jag kolla, för jag trodde du menade sverige som har 95 som lägst, häng kvar!
  • Dynamic

Oktantalet i sverige mäts med RON

På tex shell så har de 98 RoN och 88 MoN

Detta kallas 98 oktan

I USA mäter man med (RoN+MoN)/2 Alltså ett medelvärde

(98+88)/2=93 Oktan.

i Usa har man som mest 92 Oktan

• HeddaBigBum
    Dynamic skrev 2009-07-18 15:06:08 följande:
    Det var nog 87 vänta så ska jag kolla, för jag trodde du menade sverige som har 95 som lägst, häng kvar!
    Vi är i Sverige nu... Så 87 finns inte ens här?
    Det var inte jag som tankade, så jag vet inte riktigt vad min karl sysslade med. men han påstod sig ha valt 87 istället för 95. Menar du att 87 inte ens finns i Sverige?
    *fattar noll *
  • HeddaBigBum

I USA tanker vi 89 till våra bilar...

• Dynamic
    HeddaBigBum skrev 2009-07-18 15:09:04 följande:
    I USA tanker vi 89 till våra bilar...
    Hihi se mitt inlägg amerikanerna räknar ut oktanen annorlunda ! {#lang_emotions_smile}
  • HeddaBigBum
    Dynamic skrev 2009-07-18 15:09:57 följande:
    Hihi se mitt inlägg amerikanerna räknar ut oktanen annorlunda !
    Ja, det kan avra farligt att ha samma system ju...

Men skrev du (några inlägg bakåt #5) att 95 var lägsta i Sverige?
Svar på tråden Vad händer om man tanker fel sorts bensin?