• Mirla

Äldre barnvagnar, hur säkra är dem jämfört med nya?

Finns det generellt någon säkerhetsskillnad mellan nyare barnvagnar och de som gjordes för 20 - 40 år sedan? Funderar på att köpa en retrovagn men vill naturligtvis inte göra det om dessa kan vara en säkerhetsrisk. Vad har ni andra för erfarenheter? Jag skulle ju såklart då köpa en som är i bra skick utan defekter i konstruktionen.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Äldre barnvagnar, hur säkra är dem jämfört med nya?
  • Joico

Äldre är väl inte rent osäkra.. men nya har ju andra säkerhetsspärrar för bl.a mindre klämrisk och risken för att de ska fällas ihop oavsiktligt. Det finns även huvudskydd och ställbar fjädring. Kugghjulsbromsen är ju bättre än de äldre som oftast fälls ner på utsidan av hjulet, sas. Reflexer finns ju också, fast det kan man ju sätta på en äldre också.. Ventilationen.. nån som kan komma på nåt mer?

• vic4

När man köper en begagnad vagn rent generellt ska man titta så vagnen inte är sned, att hjulen inte är slitna och vinda så klart.. att inget är sprucket.. Ville bara säga det, kanske OT.

Äldre vagnar är av min erfarenhet inte lika plastiga och därför lite mer tåliga tycker jag.

• cicci85
    Joico skrev 2009-07-18 18:30:10 följande:
    Äldre är väl inte rent osäkra.. men nya har ju andra säkerhetsspärrar för bl.a mindre klämrisk och risken för att de ska fällas ihop oavsiktligt. Det finns även huvudskydd och ställbar fjädring. Kugghjulsbromsen är ju bättre än de äldre som oftast fälls ner på utsidan av hjulet, sas. Reflexer finns ju också, fast det kan man ju sätta på en äldre också.. Ventilationen.. nån som kan komma på nåt mer?
    Du har ju koll på barnvagnar oxå ju
  • Joico

Jag är ett geni ett släkte för sig, helt klart!

cicci85 skrev 2009-07-18 20:19:18 följande:
    Du har ju koll på barnvagnar oxå ju
  • Pysselgalningen

Ska jag vara ärlig så har jag aldrig hört nån klaga på äldre vagnar!

Nyare vagn betyder i regel mer finesser = mer som kan strula och gå sönder.

Själv skulle jag vilja ha en gammal sittvagn i manchestertyg

• cicci85
    Joico skrev 2009-07-18 20:47:11 följande:
    Jag är ett geni ett släkte för sig, helt klart!
    bra att ha koll innan man får barn, jag visste inget om vagnar eller bilstolar innan...
  • Mirla

Tack för alla svar! Har funderat på använda barnvagnen som jag hade när jag var liten, en emmaljunga från 80-talet i marinblå manchester, men vi har inte bestämt oss ännu. Det är en del rost på ställningen så i så fall måste vi försöka hitta en ny sådan.

Har även fått upp ögonen för Inglesina Classica, en nytillverkad vagn i retromodell:
    www.inglesina.nu/Produkter/Classica.html

Någon som vet något om dem, eller har några åsikter kanske? (Har svårt att tänka mig att det inte skulle finnas åsikter, det är ju ändå FL ;) )

• Pysselgalningen
    Mirla skrev 2009-07-18 21:24:30 följande:
    Tack för alla svar! Har funderat på använda barnvagnen som jag hade när jag var liten, en emmaljunga från 80-talet i marinblå manchester, men vi har inte bestämt oss ännu. Det är en del rost på ställningen så i så fall måste vi försöka hitta en ny sådan. Har även fått upp ögonen för Inglesina Classica, en nytillverkad vagn i retromodell: www.inglesina.nu/Produkter/Classica.html Någon som vet något om dem, eller har några åsikter kanske? (Har svårt att tänka mig att det inte skulle finnas åsikter, det är ju ändå FL ;) )
    Eftersom det inte var några "finesser" så ser den ju helt klart godkänd ut. Ser ut att kunna vara minimal klämrisk och bromsarna är ju hederligt "gummi mot gummi" och det är en teknik som funnits länge och funkar bra.
Svar på tråden Äldre barnvagnar, hur säkra är dem jämfört med nya?