• belindaW

Gluten känslig och tål inte kolhydrater!

Hej är nu här på familje liv och kan ha hamnat fel

det verkar va många kunniga här på forumet och mitt problem är då kolhydrater eller gluten...det gäller mig och inte mitt barn (har ingen än)
    men hoppas jag kan få hjälp

Vid 17 års började jag få problem med magen....och det blev värre med tiden....vid 18 års ålder får jag reda på att jag är laktos intolerant
    och jag slutar med mjölk produkter med laktos

Men mina problem fortsätter

Min mage svullnar upp efter vart enda måltid...jag känner mig trött...och magen är trög

förra sommarn fick jag nog och började först äta proteiner och kolhydrater seperat eftersom dem visst sänker smältnings farten på varann.......

magen blev bättre

sedan började jag med GI ....fast jag gick längre och slutade helt med kolhydrater som: potatis
    Ris
    fullkorns pasta
    vitt mjöl
    skräp mat
    rött kött

och jag blev som en helt ny människa!!! kände mig såå lätt och hade aldrig någonsin trög mage längre....och kunde gå på toa 2 grr om dan!
    jag var överlycklig

med tiden försvann hungers känslorna
    och snart åt jag väldigt ensidigt

saker jag frossade på var:
    Ägg (röra)
    Yogurt
    Qiunoa
    tomater
    Morötter (minst 4 per dag)
    bulgur
    auberginer
    Lax
    Fullkorns råg bröd gjort på surdeg (minst 6 skivor om dan)

och en period gick jag helt på ägg ,rågbröd, morötter

Magen mådde super! jag var varken lös eller hård...

Men problemet var hyn......jag som knappt haft acne fick otroligt svår utbrott med cysta liknande acne runt käklinjen och på pannan

Läkaren misstänker gluten allergi eftersom vi har den i familjen och jag redan är laktos intolerant.Och jag har visst ägg allergi oxå.
    Har även slutat med mjölk produkter för att se om det även kan va mjölkproteiner

så nu har jag vart gluten fri ett tag.
    hyn har inte blivit värre utan mår bättre nu men magen....

Magen HATAR kolhydrater!!! frågan är då
    Vad i hela friden ska jag äta då?

gluten fri kost innehåller ju bara kolhydrater
    majsmjöl, potatis mjöl, soja mjöl, ris osv

önskar att jag kunde fortsätta med min protein diet.. som magen verkar må bra av men huden säger nåt annat.....

nån som kan komma med tips? Pleas blir galen snart!

• Svar på tråden Gluten känslig och tål inte kolhydrater!
  • Miralicia

Får bli ett svar i flera omgångar för att jag kunna behålla lite fokus i tankarna.

Det är väldigt vanligt med laktosintolerans i kombination med gluten, men i många fall kan det vara så att laktosintoleransen är sekundär till glutenintoleransen eftersom de laktasenzzymer som behövs för att bryta ner laktosen i mjölkprodukter sitter längst ut på tarmluddet. Och vid celiaki/glutenintolerans så skadas tarmluddet om man äter gluten och då finns det ingen stans för laktasenzymerna att fästa. Det är ganska vanligt att man har gått runt och uppfattat sig som laktosintolerant under lång tid innan man ibland av en slump upptäcker celiakin. När sen tarmluddet har återskapats och läkt så tål man många gånger laktos igen, men det kan ta rätt lång tid.

De acneproblem som du beskriver tycker jag låter rätt bekanta. Är ungefär som jag hade det tidigare i våras. Finnar i mängder som gick inåt. I mitt fall är det nog snarast relaterade till veteallergi än glutenintolerans eftersom det inte visar något på blodprov för gluten. För min del spelar det ingen större roll om det är gluten eller vete, jag låter bli allt glutenhaltigt ändå eftersom det inte finns någon råg eller korn som är helt fritt från vete ändå. Eftersom jag emellanåt kan reagera med klåda och utslag av vetebaserad glukossirap som anges som glutenfri tänker jag inte chansa med råg eller korn.

Måste natta barn, återkommer med mer om en stund.

• Miralicia

Jag skulle nog gissa att magen blir på bättre humör och har kommer att ha lite lättare att acceptera kolhydrater om du får bort allt gluten i kosten om det är celiaki.

Har du fått ta blodprov för gluten och som visar på förhöjda värden? Eller är det bara läkaren som gissar? I så fall så ska du begära att få ta blodprov först för att sen gå vidare så att det blir ordentligt utrett. Gluten ska man absolut INTE utesluta ur kosten innan man tagit prover för det, för då blir de missvisande.

Bara för att man äter glutenfritt behöver inte betyda att man enbart äter kolhydrater, det finns mycket att välja på som inte är snudd på rena kolhydrater. Men jag tycker nog att du kanske behöver försöka äta lite mer varierat än vad du gjort innan av det du beskriver. Du behöver inte äta en massa majsmjöl, sojamjöl etc.

Av din ensidiga kost är det ju inga problem att fortsätta äta qiunoa, tomater, morötter, auberginer och lax. Men du behöver ta och bredda dig till några fler proteinkällor när du inte kan äta ägg eller mjölk och även lite bredare grönsaksgrund. Om du inte vill äta rött kött (nöt & fläsk) så kan det kanske vara idé att stoppa in kyckling & kalkon eller viltkött - älgkött är ju typ enbart protein. Går ju att försöka utöka med fler sorters fisk och kanske skaldjur och mollusker/bläckfisk.

Istället för ris, potatis, glutenfri pasta etc har du ju quinoa och sen kan du ju äta olika former av grönsaker till kött/fisk/fågel/skaldjur. Tex woka ihop broccoli, blomkål, morötter, paprika, haricot verts, vitkål mm. Finns ju även en hel del rotfrukter som inte är just potatis som man tex kan dela i bitar och rosta i ugnen. Olika baljväxter. Nötter i olika former ger visserligen lite kolhydrater men även nyttiga fetter mm.

Visst det kanske blir lite mer kolhydrater än innan, men det behöver inte bli så att det är kolhydratdominerad kost utan det går att hålla en ganska GI-LCHF-light-kost ändå. Utgå från proteinkälla och komplettera med grönsaker istället för potatis, ris etc.

Kokosmjölk är ett bättre komplement att använda som grädde i maten än havregrädde då den innehåller ca hälften kolhydrater (3 g i kokosmjölken och 6 g i havregrädde Oatly iMat) och högre andel protein (kokosmjölk 3 g och iMat 1g) och högre andel fett (18g i kokosmjölken mot 7 eller 13 g iMat). Den kokosmjölk som jag angav värden för här nu är min favorit Santa Marias på 5 dl tetra, den innehåller enbart 80% kokos och resten vatten och inga tillsatser alls och är extra krämig. En del sojagräddsorter kan ha motsvarande näringsvärden men med betydligt fler ingredienser och tillsatser.

Kan säkert komma med lite fler tips, men inte så här dags på dagen idag.

• Boltolina

Det finns de som bara tål kött att äta...ensidigt..men om man är sjuk så är man.

Jag kände en flicka som hade en ovanlig sjukdom som gjorde att hon bara kunde leva på dropp... Hon var en av 7 st i sverige med den sjukdomen. Hon blev en av de äldsta när hon dog 12 år gammal.

Kan det här vara något?
    Candida :
    www.halsosidorna.se/ParasitsjukdomarochCandida.htm
    www.aftonbladet.se/kropphalsa/article285280.ab
    LCHF kost är inte helt fel:
    www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf

• Stikkan

Jag skulle också rek LCHF.
    Där ska man ju äta lite kolhydrater.
    Finns mycket på nätet så försök att söka lite. Annica Dahlkvist (dahlström?) är läkare som skrivit mycket om detta.
    En jättebra kokbok som heter "Smörstekt" finns på Adlibris och bokus osv.

Kolla lite på vitamin och mineralintag! Så du inte missar något viktigt. C-vitamin är ju tex svårt att få i sig utan kolhydrater.

Hoppas att du hittar kost (med variation) som du mår bra av!

• Miralicia
    Stikkan skrev 2009-07-26 21:21:36 följande:
    Jag skulle också rek LCHF. Där ska man ju äta lite kolhydrater. Finns mycket på nätet så försök att söka lite. Annica Dahlkvist (dahlström?) är läkare som skrivit mycket om detta. En jättebra kokbok som heter "Smörstekt" finns på Adlibris och bokus osv. Kolla lite på vitamin och mineralintag! Så du inte missar något viktigt. C-vitamin är ju tex svårt att få i sig utan kolhydrater. Hoppas att du hittar kost (med variation) som du mår bra av!
    Fast LCHF är rätt svårt att få till bra om man inte kan ha med några mjölkprodukter över huvud taget, men däremot så kan man ju självklart inspireras av det
  • Boltolina

Vad åt stenåldersmänniskan?

Att äta kött, fisk och ägg ger ju det mesta i näring förutom D vitamin som man får av solen och C vitamin som man får äta genom tex apelsin då.

Vad mer behöver vi för att växa och må bra....Inte dagens sockerpreparerade och tilsatsämnespreparerade kost i alla fall

• misspage

Hej!

Jag har ett super bra tips på vad du kan äta! Gå till: www.smartamaten.se och läs om hur du lagar god, nyttig basisk mat. Himla bra för just dina sorters besvär. Jag har själv haft liknande besvär och är utbildad naturterapeut. Har testat att äta på många olika sätt och detta sättet har visat sig vara väldigt effektivt
    Dock vill jag flagga för att vi alla är väldigt olika, och att äta på ett så här basiskt sätt är väldigt utrensande för kroppen. Du får känna av ordentligt så att det inte blir för påfrestande för dig. Man kan bli väldigt trött när kroppen rensar ut så hårt. I så fall kan det vara bra att lägga till lite grövre proteiner.

Stort lycka till!

Svar på tråden Gluten känslig och tål inte kolhydrater!