Ca 125
Är det någon som tagit ett prov som heter ca 125 i samband med en cysta,och vad hade ni i värde på det?mitt har gått från 38 till 81 .men man Får inte ha högre än 35!
Är det någon som tagit ett prov som heter ca 125 i samband med en cysta,och vad hade ni i värde på det?mitt har gått från 38 till 81 .men man Får inte ha högre än 35!
ca 125 är en markör vid äggstockscancer.
Jag vet det,jag ville bara veta om någon annan har haft förhöjt värde och vad det va då
Är detta inlägg tillfälligt? Jag har nyss tagit blodprov då jag har pcos. Mitt låg på 86. Är jätte orolig över det.
Skulle stå tillgängligt
Värdet kan vara högt av många andra orsaker. tex endometrios, klamydia/gonorre, en viss tid i menscykeln, graviditet, tumörer utan cancer, lever sjukdom osv.
Testet används inte som screening för cancer, just för att det finns många orsaker som kan ligga bakom ett förhöjt värde. Däremot så är det en bra markör på hur behandlingen fungerar under tiden man behandlas för äggstockscancer.
Vidare kan jag berätta att en bekant till mig som hade äggstockscancer hade ett värde på 3000 vid diagnos.