• Hjukenia

Tillväxtperiod eller vad? (3mån)

Nu har min goa lilla grabb (snart 3 mån) fullständigt flippat ur med sömn och mat... Från att ha sovit 3-4 timmar i taget på natten så vaknar han nu varje/varannan timme och skriker, ett riktigt pipskrik dessutom, brukar då amma honom och sedan somnar han oftast igen. När han mot förmodan sover lite längre så ligger han och smågnäller i sömnen...varför är det på detta viset? Inte nog med att jag och sambon sover så dåligt så lider jag med honom som inte verkar få någon ro.

Nu kan man ju då tro att om han sover dåligt på natten så kanske han tar igen det på dagen? Men inte det heller...det är numera en kamp varje gång han ska sova. Obligatoriskt argt och trött skrik minst en halvtimme innan han somnar av utmattning. Han verkar ha svåååååårt att komma till ro trots att det känns som vi har prövat alla klämkäcka tips om hur söva ett barn. Givetvis nymatad och torra blöjor innan försök till sömn. Man ser att han är trött så trött och om han bara skulle stänga ögonen så skulle han sova som en stock. Blir på sin höjd en kvarts sömn här och där antingen i famnen eller i bärselen.

Är detta vanligt med de små liven runt 3 mån? Tillväxt eller vad? Han ammas oftare på dagen också ungefär varannan timme från att tidigare ha ätit var 3:e 4:e timme.

Lite rörigt kanske, men några tips, idéer, erfarenheter eller bara uppmuntrande ord till en trött mamma med en liten kille som (kors i taket) somnat i bärselen?

• Svar på tråden Tillväxtperiod eller vad? (3mån)
  • fågelblå

Låter som en tillväxtperiod. Min dotter slutade sova dagslur då hon var 3 månader. Visserligen började hon sova hela nätter i samma veva men hon somnade inte om jag inte ammade henne till sömns. Hade inget emot att låta henne somna så men på dagarna funkade det inte (och inte vagnen, inte bärsjalen, inte selen)...Hon ville inte alls sova på dagen helt enkelt. Hon var trött och gnällig men kunde inte komma till ro. Under en månads tid sov hon max 20 minuter per dag...

Det var givetvis en ganska kämpig tid men på bvc sa de att de har sådana perioder ibland och att det beror på tillväxt och utvecklingsfaser. Mycket mat och närhet är vad de behöver. Ibland kan barn som sovit i egen säng sova bättre med föräldrna men det kan också vara tvärtom.

Försök hålla ut. Det kommer att bli bättre. En del börjar sova mycket bättre efter att man börjat med fast föda.

• Norrlandsflamman

Min 3-månaders är också gnälligare än vanligt. Från att ha varit en riktig liten solstråle är det nu en hel del skrik och gråt varje ag. Han sover ok om nätterna, men vaknar oftare än han gjorde för en månad sedan. Eftermiddagarna är ett evigt ammande och när det inte räcker till har jag börjat ge honom ersättning. Lite jobbigt, men skönt att höra att jag inte är ensam om att ha en stökig 3-månadersplutt. Hur länge brukar tillväxtperioderna vara?

• Triss i tjejer

Hej!
    Läste just igår i Trotsboken om de sju sprången ett barn ska igenom det första året. Det tredje språnget inträffar just vid tre månader, och brukar innebära att barnet ofta tar ett steg tillbaka. Bebisen kan inte längre roa sig själv och det blir gnälligt, klängigt och mammigt/pappigt. Men mycket positivt händer också under den här perioden som att sinnesintrycken förstärks och förbättras.

Kan det bara den här perioden som era barn har kommit in i?
    I så fall verkar det som om ni kan se fram emot fjärde språnget som enligt Trotsboken innebär stor motorisk utveckling och det roliga att greppa saker och stoppa dem i munnen.

Jag kan rekommendera boken, den har varit till stor tröst när mina stora tjejer har gått igenom kämpiga trotsperioder.

• talula

En annan bra bok är "Växa och upptäcka världen" (Hetty van de Rijt, Frans X. Plooij). Originalets heter "Why they cry", vilket väl egentligen är en bättre titel. Den tar upp de här olika utvecklingsfaserna. Det är ju knappast något litterärt mästerverk och innehåller en hel del upprepningar (litet av en bra artikel i Vi föräldrar utsträckt till en bok) men det är himla häftigt att de verkar stämma. Hittills har min lilla tjej följt den som en tidtabell. Den finns i vanlig pocket och man kan kolla in den på den här sidan: www.barnsidan.se/cldoc/65.htm I ärlighetens namn kanske det räcker med att kolla in hemsidan (men det är alltid kul att köpa böcker ).

• arne

Min dotter är också tre månader, och har varit stökig o bökig nu på det senaste, speciellt då på kvällen. Hon är så övertrött, och har blivit mycket mammig, somnar på min axel. Försöker jag då lägga ner henne i sängen, blir hon enormt ledsen! när hon väl somnat, på kvällen, sover hon i flera timmar. "Gnällpratar" också en hel del, och gnäller när hon vaknar. Tycker så synd om henne, när hon är sådär.

• slainte

Boken "Växa och upptäcka världen" är jättebra. Min son följer den nästan exakt.... Det känns skönt att läsa i den och inse att man inte är en dålig förälder, utan att det är normalt.

• Hjukenia

Känns skönt att veta att man inte är ensam om att ha en knepig 3m hemma Tack för boktips och länk, tycker det är rätt svårt att hitta bra böcker (finns ju så många att välja på).

Kinkigheten består fortfarande, men det verkar ju finnas hopp om förändring. Man får ta vara på de solkskensstunder grabben har och bita ihop när det är som värst.

• Molina

Åh gud va skönt att läsa att jag inte är ensam om en gnällig 3mån. Min Moa är jätte gnällig just på kvällarna vill inte sova och hon äter 2-3h mellanrum. Men när hon väl somnat på kvällen kan hon sova i 6-7h i stäck. Hoppas det ger sig snart.

• JaneAusten

Det kan ju vara tänder ocskå men Erik är också rätt svår just nu.. vaknar alldeles för ofta på nätterna och har svårt att koncentrera sig när vi ammar..

Svar på tråden Tillväxtperiod eller vad? (3mån)