• Rix

Vad laga till stor familj, Tips???

Hej,

Har en stor familj med 2 vuxna, 9 barn och ibland kompisar. Har fastnat när det gäller matlagning och behöver hjälp.
    Som tur är har jag tillgång till 2 spisar/ugnar vilket underlättar.

Ex. på mat som är lätt att göra till många och inte är svindyr är av stort intresse.

Mina tips är,
    - Fläskpannkaka
    - Lasagne
    - Makarotti
    - Risgrynspudding (mellis eller kvällsmat)

Snälla hjälp!!!!

• Svar på tråden Vad laga till stor familj, Tips???
  • Anova

Vad är makarotti?

Grytor och sånt skulle säkert fungera. Kallops t.ex. Chilli con/sin carne också..

• Meal

Taco funkar ju alltid till många och kan anpassas olika åldrar

• BlommyNess12

Matig soppa, varmkorv med bröd..

• Rix

Makarotti är kokta makaroner som blandas med stekt färs som är kryddad och serveras med gurk o morotsstavar.
    Det serveras i skolan här och låter inte sådär jättegott men man blir mycket förvånad.

• Rix

HellokillerN Har du nåt recept på nån soppa?

• Anova
    Rix skrev 2009-07-18 21:17:44 följande:
    Makarotti är kokta makaroner som blandas med stekt färs som är kryddad och serveras med gurk o morotsstavar.Det serveras i skolan här och låter inte sådär jättegott men man blir mycket förvånad.
    Tack för infon! Låter som något jag ska prova på min sambo.
  • BlommyNess12
    Rix skrev 2009-07-18 21:18:22 följande:
    HellokillerN Har du nåt recept på nån soppa?
    Jodå

T.ex potatis och purjolöksoppa

Potatis som grundingrediens
    koka potatis i buljong i önskad mängd vatten
    när potatisen har kokat färdigt släng i hackad purjolök och låt koka i ca 1 minut
    om man vill ha i något mer kan man slänga i stekt köttfärs innan man serverar.

Eller köttsoppa
    köttbitar som man först steker
    morötter
    palsternacka
    lagerblad
    kryddpepparkorn
    potatis
    och andra rotfrukter samt lök

koka först köttet i buljong, lagerblad och kryddpepparkorn ca 1 timme efter att du stekt det
    tillsätt sedan potatis och andra rotfrukter
    koka upp tills rotfrukterna är genomkokta
    tillsätt sedan lök (purjolök eller gul lök)
    och koka i ca 1 minut innan det serveras..
  • Good Sina
    Rix skrev 2009-07-18 21:17:44 följande:
    Makarotti är kokta makaroner som blandas med stekt färs som är kryddad och serveras med gurk o morotsstavar.Det serveras i skolan här och låter inte sådär jättegott men man blir mycket förvånad.
    det lät gott.. skall jag prova.. =)
  • lilla sandra

Nu är vi ingen storfamilj, men jag kör vidare på sopp-temat.
    Min dotter älskar tomatsoppa. Vi använder passerade tomater, lika mkt vatten som tomaten, ev en buljongtärning o vitlöksklyfta samt sopp-pasta.
    Är riktigt gott. Dottern tjatade om det i en halv evighet innan vi lagade det hemma (hon hade fått det på dagis). Så jag frågade kokerskan efter receptet.
    Lite klippt persilja över/i när man har hällt upp det i tallriken är jättegott.

Svar på tråden Vad laga till stor familj, Tips???