• Smilla75

Så ont i magen varje dag! Jättesvullen - Hjälp!

Varje dag plågas jag av riktigt ont i magen. Får magkramper så jag vill ligga ned på sidan och dra upp benen. På morgonen är magen nästan lika platt som förr och det gör inte ont. Men när jag ätit något, det kan vara något litet som en macka, så svullnar den strax upp helt okontrollerat, vi talar om 10 cm ökat midjemått! Och det gör så ont.

Har aldrig haft problem med ont i magen innan och har inte nu inte problem när jag går på toaletten så jag tror tarmarna fungerar även om de svullnar. Kan jag göra något för att råda bot på det, så jobbigt att alltid ha ont i magen. Kan fibertabletter/fiberrik kost fungera?

• Svar på tråden Så ont i magen varje dag! Jättesvullen - Hjälp!
  • bluecat

Hmm, det låter som glutenintolerans kanske...men jag är ingen läkare så jag vet inte..jag skulle ringa min bm om jag var du.

• guldplutt

hur långt gången är du? jag hade ngt liknande tidigare, det var som om hela magen blåstes upp av luft, och det var värst om kvällarna. ibland gjorde det riktigt ont, som att det blev "för fullt" därinne. men det har lugnat sig lite nu (v 19), även om magen fortfarande är mkt mindre på morgnarna än på kvällen.

• Smilla75

Jag var och gjorde gluten- och laktostest för ett år sedan så det är det inte. Jag är i v 14 och känner exakt som guldplutt beskriver. Får hoppas att mitt blir bättre men det är hemskt att hela tiden ha ont i magen.

Jag vet inte alls om jag skall äta fluff-fluff saker som youghurt med bakteriekultur eller tarmjobbarsaker med fibrer....

• Mamma 80

Min mage klarar inte längre av stekt mat, eller starkt kryddad mat för den delen heller...Låg med magknip en hel natt o trodde jag skulle dö. Dagen efter åt jag enbart frukt o fruktdryck (typ Pro viva) och magen är bra sen dess...

mamma80/v.21

• Smilla75

Nu har jag köpt hälsofil och pro-viva. Blev rekommenderad på hälsokosten att äta max var 3:e timme så tarmarna får vila, ej för mycket fibrer och så köpte jag tabletter för att underlätta matsmältningen att ta efter varje mål.

Hon trodde att Nifernex tabletterna (järn) kunde påverka mig negativt men jag behöver dem.

• mina71

Jag har också haft jobbigt svullen magen när jag äter. Det har blivit bättre, kanske främst för jag mest drack proviva ett slag(kunde inte få i mig mycket annat).
    Jag fick stora magproblem av järntabletter och var tvungen att sluta äta dem min första grav. Jag drack blutsaft från hälsokost och det fungerade bra även på andra grav.

Snälla tarmbakterier är alltid bra. Hoppas det går bra!

• guldplutt

Det finns andra järntabletter än Niferex som ska vara skonsammare mot magen, men som innehåller lika mkt järn iaf. Jag fick byta eftersom jag dels blev dålig av Niferexen och dels hade jättesvårt att få dem i mig (klöktes av de stora, bruna illaluktande bajskorvarna ) Minns inte namnet nu, men jag fick små tabletter istället. Fråga på apoteket!

• Smilla75

Jag kan testa andra tabletter, Nifernexen är ändå slut om några dagar. Men jag hade dåligt värde vid inskrivningen, bara 114, så tror inte Blutsaft räcker till. Skall fråga på apoteket.

Svar på tråden Så ont i magen varje dag! Jättesvullen - Hjälp!