• Anonym (barnlängtan)

38 år och hoppas på att bli gravid! Är det försent? Ni i samma situation svar gärna!

Jag är alltså 38 år och jag och min man hoppas på ett syskon till vår son.

Ni som blivit gravida, är gravida eller väntar på ett plus berätta gärna hur det gått och går.

Är det verkligen super svårt att få ett + vid 38 års ålder när man varit gravid tidigare?

Jag tänker inte ge upp syskon försöket men det kan vara till tröst att få höra hur det gått för er andra i denna ålder.

• Svar på tråden 38 år och hoppas på att bli gravid! Är det försent? Ni i samma situation svar gärna!
  • Asereht

Jag är 37 och gravid. Vi har inte haft något problem att bli gravida. Men vi har heller inte haft svårt att bli gravida tidigare.

♥ Grabbarna Bus, Syrran & Bulans Mamma ♥      Min pyssliga blogg: stickig.blogspot.com
  • Anonym

Det är klart att det är möjligt även om kvinnans fertilitet minskar med åren. Menstrurar du regelbundet(det gör man väl vid 38 om man inte har några problem) så är det väl bara att försöka.

Lycka till!

• Pruttiluskan

Har ingen kontakt med mina föräldrar, men minns att min pappa var 39 när mamma fick mig & mamma är väl bara något år yngre tror jag!

Själv så vill jag hellre viljat ha lite yngre föräldrar!

• Reborn

På gruppnivå är det svårare för 38-åringar att bli gravida än för 28-åringar, men för den enskilda 38-åringen har man ingen aning. Hur det blir för just dig är omöjligt att veta förstås. Jag är 38 nu och fick försöka i 2 år innan jag blev gravid (eller rättare sagt slutade få missfall, för gravid blev jag... de stannade bara inte). Utifrån det skulle man ju kunna påstå att jag hade lättare att bli gravid som äldre än som yngre.... men det låter ju lite absurt om man skulle försöka generalisera det till att gälla på gruppnivå...
    Lycka till med försöken!

• Anonym (barnlängtan)
    Asereht
    Grattis till din graviditet och jag hoppas att det snart skall vara vår tur.

Anonym
    Jag har regelbunden mens så jag antar att det kommer bli ett + tillslut,
    tyvärr oroar jag mig kanske för mycket p.g.a min ålder.
    Har ju varit gravid tidigare och är fullt frisk, så det är väl bara att kämpa på.

Prittiluskan
    Kan förstå att du hade velat ha yngre föräldrar.
    Vet inte hur gammal du själv är men tyvärr kan ju saker inträffa i livet så möjligheten till en graviditet inte kommit förrän nu.
    När det gäller att bli förälder så är min åsikt att åldern spelar ingen som helst roll,
    det handlar mer om hur man är som förälder.
    Den dagen om den kommer som jag får egna barn hoppas jag innerligt inte att dom kommer växa upp med den åsikten som du är av.
    Att bli gravid och föda ett barn är en gåva inget att ta för givet!
    Även om jag blir en "äldre" mamma vet jag att mina eller mitt barn kommer få en fin uppväxt med mycket kärlek och värme.

• Anonym (barnlängtan)
    Reborn
    Du har fullständigt rätt i det du skriver.
    Kan kännas skönt att få höra åsikter och hur det fungerar för andra i samma ålder.
  • Pruttiluskan

Jag har i&örsig fått höra rätt ut av båda att jag inte var välkommen så...
    Mina syskon är 7 & 15 år äldre än mig & jag har alltid varit bollen på planen som flygit fram & tillbaka mellan bråken!...Mamma & syster för sig & pappa & bror för sig...
    Kan vara mycket därför!
    Har ingen kontakt med föräldrarna pga misshandel i min uppväxt!

• Zaria

Min kusin fick barn 38 år och 2.an vid 41 år...

Verka gått bra, dock koma båda barnen i v 35 dock "färdiga"
    och kusinen är den piggaste och gladaste människa jag känner =)

• Anonym (barnlängtan)

Pruttiluskan
    Beklagar verkligen att du gått igenom detta i din barndom, fruktansvärt att sånt skall behöva hända.
    Inget barn skall någonsin behöva få höra att att man inte var välkommen till jorden.
    Men om jag skall vara ärlig så tror jag inte det har med dina föräldrars ålder att göra utan det ligger nog en hel del annat bakom det.
    Vad det en beror på så finns det inget försvar till att dom beandlade dig på detta sätt.
    Kramar till dig

Zaria
    Blir glad när jag läser vad du skriver.
    Hoppas på att det snart är min tur.

• Pruttiluskan

Lever utan dem nu & klarar mig mycket bättre utan idioter! =)

Svar på tråden 38 år och hoppas på att bli gravid! Är det försent? Ni i samma situation svar gärna!