• Anonym (ont!!)

Gör så ont, vill skrika rakt ut när jag bajsar!!

De senaste 2 veckorna har det gjort så ont i mitt anus när jag gör nr 2.. Vill bara skrika rakt ut, biter min hand för att hålla mig, gör hemskt ont.. Märkte en gång att det kom ut blod (kanske 1 matsked) och det tycker jag är mycket.. Trodde jag fick plötslig diareé men det var blod, kollade efteråt.. Hursomhelst, ikväll så ville jag smörja in mig med idomin salva för att 'lugna ner' där nere.. Stack in mitt finger bara lite, lite (kanske 3 mm in) och märkte att det var en stor bula där. Kändes som en finne, naturligtvis är det nog ingen finne (?) Men jag tror det orsakar plågan jag får varje gång. Den är kanske 3 - 4 mm stor i diameter..

Vill heller inte gå till en läkare som ska inspektera mitt anus! Får panik, vill inte gå på toaletten längre, vad ska jag göra? Någon som vet vad det kan vara för något?
    Jättetacksam för svar!!

• Svar på tråden Gör så ont, vill skrika rakt ut när jag bajsar!!
  • Anonym

Du måste gå till en läkare. De är vana vid att inspektera anus så oroa dig inte för det. Det skulle kunna vara hemorrojder men det kan också vara något annat; i vilket fall som helst bör det behandlas. Om du drar dig för att gå på toaletten kommer du att bli förstoppad vilket kommer att leda till att det gör ännu ondare att gå på toa osv.

• Pruttiluskan

Snälla, kolla upp det innan det blir ännu värre!
    Kollade upp för ett tag sedan, men fick svaret att det bara var en födelseplopp som de ska bränna bort!
    Trodde först det var kondrylom, men inte!
    Sen när jag kolla runt på nätet eftersom de inte berätta för mig vad det var då jag kolla mig så fick jag tanken om att det kunde vara canser....

• Anonym (ont!!)
    Pruttiluskan skrev 2009-07-19 01:22:53 följande:
    Snälla, kolla upp det innan det blir ännu värre!Kollade upp för ett tag sedan, men fick svaret att det bara var en födelseplopp som de ska bränna bort!Trodde först det var kondrylom, men inte!Sen när jag kolla runt på nätet eftersom de inte berätta för mig vad det var då jag kolla mig så fick jag tanken om att det kunde vara canser....
    Åå Blir så ledsen när jag tänker på det, vill verkligen inte men jag har snart inget val.. Måste ju kunna gå på toaletten .. Fortfarande skakig efter upptäckten på den bulan.. Fy!
  • Anonym (ont!!)

Nu skall jag sova.. Får se hur idomin salvan verkar.. Usch

puff!!

• Anonym (aj aj)

Låter som en hemorrojd. 

Ät mycket fiber, gärna en massa linfrön så att du få lätt att bajsa. 
    Försök stoppa in bulan i ändtarmen och knip. Men bara om det inte gör för ont.
    Då kan det ge med sig och du slipper visa anus för doktorn. 
  • Pruttiluskan

Anonym (ont!!) skrev 2009-07-19 01:25:33 följande:

Åå Blir så ledsen när jag tänker på det, vill verkligen inte men jag har snart inget val.. Måste ju kunna gå på toaletten .. Fortfarande skakig efter upptäckten på den bulan.. Fy!
    Kan leta upp & skicka länk här så kan du få se om du vill?
  • LuViGli

Tycker också att det är en hemmorojd. Du ska undvika förstoppning och även försöka göra bajset lite lösare. Drick mycket vatten. Kan även dricka lite katrinplommon juice (finns på apoteket). Rör på dig så mycket som möjligt. Du kan också fråga nån på apoteket om dom har nåt receptfritt för behandling av hemorrojder som är inne i ändtarmen. Jag vet en salva men den är för behandling av hemorrojder som är på utsidan.

• Dr Mupp

Låter som hemorojd. Finns bra receptr fri salva och stolpiller på apoteket som snabbt får bort problemet.

• Anonym

Jag fick en hemorrojd efter att jag fött min son. håller med dig om att bara vilja skrika rakt ut. jag har gråtit många gånger när jag suttit på toaletten. köpte xyloproct stolpiller först och jag tyckte att den blev mindre och att det gjorde mindre ont. men den försvann aldrig. efter typ 2 månader testade jag xyloprockt kräm istället. den var super dunder bra, smörjde lite innan jag gjorde nr 2 och det gick mycket bättre. den bedövar lite grann så det inte alls gör lika ont. när jag använt krämen ett tag så försvann den.

jag var i kontakt med vårdcentralen och dom sa att en hemorrojd kan man ha hela livet. dom ville inte att jag skulle komma dit eller gav mig några direkta tips. trodde det var ganska lätt att bli av med. att man kunde strypa den, men det var alltså inget dom ville göra.

kan säga till er som aldrig haft en hemorrojd att det käns ungefär som en liten förlossning varje gång man går på toa. och det är inget skämt. gör fruktansvärt ont!!! sen kan man inte direkt sitta ner heller. åka bil långa sträckor är hemskt.

hoppas du blir av din hemorrojd ts! lider med dig.

• Anonym

Se til at dricka tillräckligt med vätska de gör ofta at man inte får så hård avföring och de gör minder ont då när man bajsar.

• Anonym (ont!!)
    Anonym skrev 2009-07-19 08:15:48 följande:
    Jag fick en hemorrojd efter att jag fött min son. håller med dig om att bara vilja skrika rakt ut. jag har gråtit många gånger när jag suttit på toaletten. köpte xyloproct stolpiller först och jag tyckte att den blev mindre och att det gjorde mindre ont. men den försvann aldrig. efter typ 2 månader testade jag xyloprockt kräm istället. den var super dunder bra, smörjde lite innan jag gjorde nr 2 och det gick mycket bättre. den bedövar lite grann så det inte alls gör lika ont. när jag använt krämen ett tag så försvann den. jag var i kontakt med vårdcentralen och dom sa att en hemorrojd kan man ha hela livet. dom ville inte att jag skulle komma dit eller gav mig några direkta tips. trodde det var ganska lätt att bli av med. att man kunde strypa den, men det var alltså inget dom ville göra. kan säga till er som aldrig haft en hemorrojd att det käns ungefär som en liten förlossning varje gång man går på toa. och det är inget skämt. gör fruktansvärt ont!!! sen kan man inte direkt sitta ner heller. åka bil långa sträckor är hemskt. hoppas du blir av din hemorrojd ts! lider med dig.
    Exakt! Det gör ont att sitta ned efteråt också. Jag ska till apoteket (?) idag och köpa krämen, förhoppninsvis går det bort! Har du någon aning om vad krämen kostar? Tack så jättemycket för tipset!
  • Anonym

Anonym (ont!!) skrev 2009-07-19 09:25:11 följande:

Exakt! Det gör ont att sitta ned efteråt också. Jag ska till apoteket (?) idag och köpa krämen, förhoppninsvis går det bort! Har du någon aning om vad krämen kostar? Tack så jättemycket för tipset!
    Du kan ju kol apå aapoetekets hemsida ser du var krämen/salvan mot homejorder kostar.
  • LuViGli

Har du någon aning om vad krämen kostar?
    ca. 60-70 kr.. om jag kommer ihåg rätt
  • Anonym
    har för att den kostade 80 kronor. finns en billigare variant också men den har inte bedövande effekt så köp inte den! skiljer bara en tjuga på dom men jag skulle nog betala mycket mer bara den försvinner!
  • Sophie T

Jag har precis samma problem å om det är hemorrojder du har så är physsilum husk jättebra att strö över gröten varje dag för att mjuka upp i tarmen.. Dessutom kan man ta en matsked matolja om dan, ifall det skulle behövas... Jag har så ont nu att jag håller på å krevera! Har haft hemorrojder nu från å till sen förlossning för 9 veckor sen men nu äre värre än förut.. Har varit till läkare som sa att jag skulle sluta me Xyloproct en vecka pga kortisonet som tunnar ut huden där nere.. Så nu använder jag bara Xylocain som är smärtstillande! Men det är pest!

Hoppas det blir bättre för dig! :)

Svar på tråden Gör så ont, vill skrika rakt ut när jag bajsar!!