• Dvine

Vilken terapiform fungerar bäst för er?

Jag har provat alla möjliga olika terapi former mot min panikångest och jag börjar bli innerligt trött på att inget fungerar!
    Dessa har jag provat under en 7 års period:

Kognitiv beteendeterapi
    Hypnos
    Gruppterapi
    Homeopati
    Samtalsterapi

Vilka erfarenheter har ni och vilka har fungerat bäst för er? Om ni har tips på en bra psykolog/terapeut i Göteborgs området så tar jag gärna emot det!

• Svar på tråden Vilken terapiform fungerar bäst för er?
  • Mandarina

Jag har oxå provat en del varianter och även läst nästan alla självhjälpsböcker i affärerna.....till slut trodde jag att livet skulle vara så där himla jobbigt.

Har testat KBT och även gått i samtalsstöd/kontakt, enbart tabletter mm.
    Inget har verkligen funkat på riktigt om du förstår hur jag menar.

Men jag går i psykodynamsik psykoterapi sedan 16 månader tillbaka och jag kan meddelela att jag börjar få livet tillbaka - herregud blir mörkrädd när jag inser hur länge jag mått dåligt och trott att det ska vara så här. Nu känns det som att jag fått en pånyttfödelse och börjar leva på riktigt....en helt obeskrivlig känsla. Och än är jag inte klar...tänk hur jag kommer känna då? Ser fram emot den dagen

Det är otroligt vad PDT kan göra med din hjärna, iofs är hjärnan otroligt formbar och dessutom så är PDT är livsinvestering för din hälsa och ditt välbefinnande.
    Dock är det en process som tar tid och är otroligt krävande och jobbigt - har mått otroligt dåligt under denna tiden med mer ångest än någonsin men nu har det börjat vända och det är som jag är pånyttfödd....

Jag rekommenderar verkligen detta och det är värt att testa!!

• Bevabus

Jag har gått KBT två gånger för två olika problem och det hjälpte som tur var Det handlar mycket om egen vilja dock så man måste ju verkligen vara öppen för det.

• Dvine

Gulletroll,

Tack jag ska undersöka PDT. Har faktiskt aldrig hört talas om det innan.
    Vad exakt är det man gör där?

• Mandarina
    Dvine skrev 2009-07-20 08:31:00 följande:
    Gulletroll,Tack jag ska undersöka PDT. Har faktiskt aldrig hört talas om det innan.Vad exakt är det man gör där?
    PDT står för psykodynamsik psykoterapi och är sk. klassisk terapi i folkmun och den terapiform som är mest vanlig idag.
    Tillsammans med en leg. terapeut försöker man förstå sig själv och sin inre värld - sina tankar, känslor, föreställningar, motiv, drömmar mm. Det handlar om att man ska få självkännedom och man bygger en "modell" för sin inre värld hur man hanterar saker och ting. Man går på djupet och även till barndomen får att upptäcka och leta mönster som man bär på idag. Och tillsammans med terapeuten så synliggöra man detta och gör det medvetet - på så sätt kan en förändring komma till stånd. Denna formen av terapi kräver ett stort engagemang och motivation och vilja av att arbeta med sig själv, det är oerhört jobbigt men värt allt slit man lägger ner i stunden. Här får man inga "läxor" eller uppgifter som man måste göra utan här är samtalet det centrala där man man försöker att förstå, att komma till insikt som gör att man förändras på riktigt - alltså man kommer åt sitt undermedvetna som styr dig i ditt dagliga liv. Det är verkligen ett arbete på djupet och bäst av allt så förändras man verkligen på djupet också. Genom samtalet så förändras tankar, känslor och beteende. Man kan säga att man gör en "omprogrammering" av sin hjärna.

Dock ska man vara medveten om att det är jobbigt ( all utveckling är jobbigt annars vore det inte utvekling ) och man måste ha tålamodet för det kräver tid men har man det så väntar verkligen någonting bra. Som sagt, det är en livsinvestering för din hälsa och ditt välbefinnande.
  • Mandarina
    Dvine skrev 2009-07-20 08:31:00 följande:
    Gulletroll,Tack jag ska undersöka PDT. Har faktiskt aldrig hört talas om det innan.Vad exakt är det man gör där?
    Man kan säga att det är den terapiform som bygger på Freuds och hans teorier men man ska dock komma ihåg att mycket har hänt sedan hans tid. Och framför allt så bygger det på det senaste också inom neurologi och psykologi.

En fördom är att man ältar sin barndom men det stämmer inte - det funkar inte riktigt så som många tror.
  • teddybjörnen fredriksson

Mitt råd är att du tänker igenom vilken sorts terapeut du vill ha, mer än vilken terapiform du vill gå i. Eftersom du ju redan har en del erfarenhet av terapi kanske du vet vad som du gillat resp. inte gillat hos dina tidigare terapeuter samt i terapin som helhet. Terapirelationen är avgörande för terapins resultat och det är viktigt att det "stämmer" med terapeuten. Ring sedan runt till lite olika terapueter och berätta vad du söker och hör hur de jobbar. Vissa terapeuter tar emot för kostnadsfri "provsession" så det kan vara värt att testa flera innan du bestämmer dig. Eftersom du söker i Göteborgs området skulle jag tipsa dig att även ta kontakt med universitetet och höra efter om möjligheten att få behandling av studenter. De har tät handledning av leg. psykoterapeuter som är psykologer i botten. De har ofta läst både PDT och KBT samt har kännedom om de många olika inriktningarna inom dessa traditioner. Dessutom är behandlingen billig om inte helt gratis.

Om du väljer att söka privat så skulle jag uppmana att du söker en leg. psykoterapeut alt. leg. psykolog. Legitimationen är en garanti för seriositet och att det finns en gedigen akademisk utbildning.

Lycka Till! Det finns hjälp att få så acceptera inte att må dåligt.

• saris2008

Jag undrar om ni vet nån bra samtalsterapeut i Göteborg? min man är i stort behov av att träffa och prata med någon men man har ju ingen aning om vem som är bra. Har egentligen ingen aning om vilken terapiform som skulle vara bra för honom, just nu behöver han bara få prata med nån.

• Mandarina
    saris2008 skrev 2009-07-24 09:24:02 följande:
    Jag undrar om ni vet nån bra samtalsterapeut i Göteborg? min man är i stort behov av att träffa och prata med någon men man har ju ingen aning om vem som är bra. Har egentligen ingen aning om vilken terapiform som skulle vara bra för honom, just nu behöver han bara få prata med nån.
    Ta kontakt med VC eller jag tror t.o m man kan ta kontakt med öppenvårds psykatrin i göteborg direkt, kolla på eniro.se och ring dom ....eller på VC talar du om hur det ligger till - så han kanske får träffa kurator/psykolog o säg att det e akut...även VC kan tipsa om bra ställen att vända sig till annars.

Lycka till!
  • saris2008
    Gulletroll skrev 2009-07-24 09:35:31 följande:
    Ta kontakt med VC eller jag tror t.o m man kan ta kontakt med öppenvårds psykatrin i göteborg direkt, kolla på eniro.se och ring dom ....eller på VC talar du om hur det ligger till - så han kanske får träffa kurator/psykolog o säg att det e akut...även VC kan tipsa om bra ställen att vända sig till annars.Lycka till!
    Går man genom vårdcentralen är det lång väntetid, har frågat en vän som jobbar med psykiskt sjuka och hon säger att de förmodligen inte ens kommer att ta emot honom på tex öppenvården, vidare säger hon att kuratorerna på VC ofta inte är att hurra för och hennes råd var att gå privat.

har kollat på eniro och googlat, men man har ju liksom ingen aning om vem som är bra.
  • Mandarina
    saris2008 skrev 2009-07-24 09:41:28 följande:
    Går man genom vårdcentralen är det lång väntetid, har frågat en vän som jobbar med psykiskt sjuka och hon säger att de förmodligen inte ens kommer att ta emot honom på tex öppenvården, vidare säger hon att kuratorerna på VC ofta inte är att hurra för och hennes råd var att gå privat. har kollat på eniro och googlat, men man har ju liksom ingen aning om vem som är bra.
    JO men börja med att ringa till VC - kanske de kan ge honom en tid till ngn att prata med akut, tycker absolut du ska börja där. OCH kan dom inte ta emot er där så be om tips på bra ställen...dom brukar ha det och vet att du gärna lämnar förslag.
  • puss

egentligen är det skitsamma vilken terapiform man använder.
    det viktiga är tilliten till terapeuten.
    skaffa nån du liter på och är trygg med!

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Mandarina
    puss skrev 2009-07-24 09:51:14 följande:
    egentligen är det skitsamma vilken terapiform man använder. det viktiga är tilliten till terapeuten. skaffa nån du liter på och är trygg med!
    Håller dock inte med. Men tror det beror mkt på vad för problem man har....
    Men tror din man i första hand behöver ngn att prata med, mera samtalsstöd till att börja med och sen kan man diskutera form av terapi.

Har du ringt VC? Gör det...
  • Flätad

Psykodynamisk terapi har varit min räddning Har dock inte provat någon annan form men det behövdes liksom inte när det blev så bra med den psykolog och den terapi hon arbetade med

• Mandarina
    Flätad skrev 2009-07-24 17:36:51 följande:
    Psykodynamisk terapi har varit min räddning Har dock inte provat någon annan form men det behövdes liksom inte när det blev så bra med den psykolog och den terapi hon arbetade med
    Upplever samma sak - har dock en hel del framför mig men känns nästan personlighetsförändrande. Eller snarare att jag börjar hitta tillbaka till mig själv, fast en mera klokare och mognare variant

Fascinerande egentligen!
Svar på tråden Vilken terapiform fungerar bäst för er?